Vad är probiotika bra för?

Probiotika är mikroorganismer som vi får i oss genom att äta fermenterad mat eller via kosttillskott.

Fler och fler studier visar att balansen, eller snarare obalansen, av bakterier i matsmältningssystemer är nära sammankopplat med våran hälsa och risken att drabbas av sjukdomar.

Probiotika främjar en hälsosam balans av bakterier i magen och har blivit sammankopplat med en rad hälsofördelar.

Probiotika är bra för att:

  • Bidra till balans av tarmens bakterieflora
  • Lindra diarré
  • Bidra till bättre hy
  • Bidra till viktnedgång
  • Lindra allergier och eksem hos barn
  • Lindra av ångest och depression
  • Stärka immunförsvaret

Läs vidare för att lära dig mer om de potentiella hälsofördelarna med probiotika!

Vad är probiotika?

livsmedel rika på probiotikaI tarmen lever en uppsjö av olika bakterier som utgör det vi kallar för den normala tarmfloran. Probiotika är levande mikroorganismer som finns i syrade/fermenterade livsmedel eller som tillskott.

Man talar ofta om probiotikans positiva inverkan på hälsan eftersom de förbättrar miljön i tarmen. Ofta syftar man till mjölksyraproducerande bakterier som laktobaciller, bifidobakterier och vissa streptokocker när man talar om probiotika.

Dessa goda bakterier finns som tillskott men förekommer också i livsmedel såsom yoghurt, kefir och kombucha.

Är du på jakt efter ett probiotikatillskott? Läs artikeln om bästa probiotikan 2022.

Probiotika kan balansera tarmens bakterieflora

Probiotika kan hjälpa till med att återställa den naturliga balansen i tarmfloran. Obalans i tarmfloran innebär att det finns för mycket dåliga bakterier och inte tillräckligt med goda bakterier. Överflödet av dåliga bakterier kan bero på ett antal faktorer, däribland sjukdom, dålig diet eller medicin såsom antibiotika. Tillsätter man då goda bakterier i form av probiotika kan det hjälpa magens tarmflora att komma i balans igen.

 

tjej som har väldigt ont i magen

Många problem med magen kan lindras med probiotika.

Probiotika kan lindra diarré

Antibiotika kan ibland ge diarré eftersom intaget av medicinen dödar alla bakterier, goda såväl som dåliga. Intaget av probiotika kan lindra eller till och med motverka dessa biverkningar. Det finns också bevis som visar att probiotika kan lindra vid andra former av diarré, som inte orsakats av antibiotika.

En undersökning som såg över 35 olika studier kring ämnet visade att probiotika kan reducera varaktigheten på infektiös diarré till ett genomsnitt på 24 timmar. Effekten på probiotikan varierar dock beroende på vad som orsakat magproblemen och vilken probiotika som intas. Sorter som Lactobacillus rhamnosus och Lactobacollis casei är vanliga sorter som förekommer när man talar om minskad risk för diarré.

Läs även: Bästa matsmältningsenzymer 2022 

Probiotika kan lindra akne

Magen har mycket att göra med vårt mående och en mage i obalans kan orsaka akne och andra hudproblem. Det finns flera faktorer som möjliggör för probiotika att lindra dessa hudbesvär.

Genom att äta probiotika har bland annat man sett viss reducering av inflammation i magen. Inflammation kan vara en bidragande faktor till varför man får akne eller andra hudproblem. Man har också sett att topiskt applicerad probiotika, i exempelvis hudkrämer, kan ha god effekt på olika hudproblem.

 

lyckligt aldre par

Probiotika kan stärka immunförsvaret och bidra till din allmäna hälsa.

Probiotika kan hjälpa till att stärka immunförsvaret

Tarmfloran är kroppens största organ och den har stor inverkan på hela immunsystemet. Tarmen är konstant utsatt för alla möjliga kroppsfrämmande ämnen, det är därför inte konstigt att 80% av immunsystemet finns i anslutning till tarmen.

Eftersom du genom intaget av goda bakterier kan boosta tarmfloran har du alltså möjlighet att på ett positivt sätt gynna ditt immunförsvar med hjälp av kosten eller eventuella kosttillskott.

 

Probiotika kan lindra allergier och eksem

Det finns en del studier som undersökt huruvida probiotika kan hjälpa till att lindra eller motverka allergier. Även om området fortfarande behöver fler studier finns det lite underlag som påvisat positiva effekter på nyfödda.

Bland annat har en studie visat att barnen till kvinnor som tog probiotika under graviditeten löpte lägre risk att utveckla eksem under sina första två levnadsår.

 

Probiotika kan lindra ångest och depression

ung kvinna med ångestDet finns ett uttryck som lyder: magen är kroppens andra hjärna. Det här blir relevant när vi talar om psykiska besvär så som ångest och depression.

Det låter kanske konstigt, men studier har utförts på probiotikans effekt när det kommer till att stabilisera magen, och på så vis humöret.

Goda tarmbakterier behövs för tillverkningen av serotonin som är en viktig signalsubstans för hjärnans funktion.

En undersökning av 15 studier kring probiotikans effekt på människans centrala nervsystem visade att ett intag av Bifidobacterium och Lactobacillus kan förbättra symtom som ångest, depression och tvångstankar.

 

Probiotika kan hjälpa till vid viktnedgång

Probiotika kan i vissa fall bidra till viktnedgång genom olika processer. Bland annat kan vissa goda bakterier bidra till att upptaget av fett i tarmen minskar. Probiotika kan också göra att du känner dig mätt längre och på så vis bidrar de till viktnedgång.

Det har också genomförts undersökningar på probiotikans direkta inverkan på viktnedgång. En studie där kvinnor tog Lactobacillus rhamnosus under 3 månader visade att de kvinnor som tog tillskottet gick ner 50% mer i vikt än de som fick placebo. Även om forskningen verkar lovande är det är viktigt att notera att det krävs mer studier på området för att säkerställa probiotikans effekt på viktnedgång.

 

Vilka livsmedel innehåller probiotika?

Probiotika finns som sagt i kosttillskott, både som pulver och kapslar. Men är du ute efter att få i dig mer probiotika via vanliga livsmedel ska du spana lite extra efter syrade/fermenterade produkter. Vanligtvis innehåller mejeriprodukter som yoghurt, fil och kefir mängder med goda bakterier.

Du kan också hitta probiotika i fermenterade grönsaker såsom surkål, kimchi eller syrade morötter. Idag är produkter som misosoppa och kombucha också allt vanligare alternativ för den som är ute efter goda bakterier i sin kost.

 

Slutsats

Probiotika, goda bakterier, är alltså bra på många olika sätt. De kan bland annat bidra till bättre tarmflora, mindre magbesvär, bättre hy, starkare immunförsvar, bättre humör och ökad viktnedgång. Även om en del områden fortfarande kräver ytterligare forskning låter fördelarna med probiotika sannerligen lovande.

Livsmedelsverket talar om att biverkningar är ovanliga, så länge probiotikan intas av vuxna som för övrigt är friska. Men tänk på att du alltid bör rådgöra med sjukvårdspersonal innan du tar ett nytt tillskott, för säkerhetsskull.

 

Referenser