6 sätt att blanda proteinpulver utan en shaker

Om du är som de flesta människor använder du förmodligen en shaker för att blanda ditt proteinpulver. Men vad händer om du inte har en shaker? Kan man fortfarande blanda proteinpulver utan ett?

Att blanda proteinpulver utan shaker kan vara en utmaning, men det behöver inte vara det. Med några tips kommer du att kunna skapa smidiga, krämiga proteinshakes utan utrustning.

Här är sex sätt att blanda proteinpulver utan shaker.

6 sätt att blanda proteinpulver utan shaker

1. En sked, gaffel eller smörkniv

När du är i en kläm och inte har en shaker, kommer ett grundläggande köksredskap att göra susen för att blanda proteinpulver. En smörkniv, bordskniv eller platt sked fungerar alldeles utmärkt.

Detta kommer inte att fungera bra för alla proteinpulver, eftersom vissa löses upp sämre än andra. Så om ditt proteinpulver tenderar att klumpa sig när du försöker blanda det utan shaker, kommer det förmodligen bara att göra det värre att använda en kniv eller sked.

Men om ditt protein inte klumpar sig för mycket normalt, kommer en kniv, sked eller gaffel att fungera bra för att blanda det.

Tänk på att proteinpulver löser sig sämre i kallt vatten, så du kan ha lättare med rumstempererad eller varm vätska.

2.En visp

Att använda vispen är ett av de mest tröttsamma sätten att blanda proteinpulver. Resultatet av konsistens och konsistens baseras enbart på hur väl och länge du har viskat.

Det betyder dock också att det är ett av de bästa verktygen för att få en smidig, klumpfri proteinshake.

Du kan också mosa ihop kvarvarande klumpar genom att slå dem mot sidan eller botten av skålen.

Till att börja med vill du börja med att bara vispa små mängder av ditt pulver med hälften av vätskan. Tillsätt sedan det återstående pulvret och vispa igen. Tillsätt till sist den återstående vätskan och vispa tills det är väl blandat.

Se till att röra kraftigt mellan att blanda små mängder och även medan du krossar klumpar för att säkerställa en jämn konsistens.

3.En kaffemugg för resor

Allt du behöver för detta är en spillsäker to-go kaffemugg. Tillsätt bara ditt proteinpulver och vätska och skaka för att blanda.
Den kombinerade vikten av ingredienserna och själva muggen hjälper till att blanda ditt proteinpulver effektivt.
Kom ihåg att skaka muggen kraftigt i minst 10 sekunder.
För bästa resultat kan du lägga till lite is för att hålla ingredienserna svala medan du blandar.

4. Tillsätt is

Underskatta inte isens kraft.

Det kyler inte bara dina proteinshakeingredienser, utan även den frysande isen hjälper till att bryta upp klumpar och förbättra konsistensen på ditt proteinpulver.
För att uppnå bästa resultat, kombinera ditt proteinpulver med is i en separat behållare först och tillsätt sedan vätska för att blanda.
Förvara inte is i din shakerflaska eftersom plasten eventuellt kan spricka.

5. Tillsätt torra ingredienser till de blöta

Om du kan din väg i köket vet du vikten av att tillsätta torra ingredienser till våta för att förhindra klumpar. Detsamma gäller proteinpulver.

Om du lägger till vått till torrt, dumpar du i princip en liten mängd vätska i en stor mängd pulver. Detta orsakar klumpar som är svårt att korrigera utan en shakerflaska.
Börja istället med att blanda dina våta ingredienser som vatten eller mjölk och tillsätt sedan ditt proteinpulver gradvis.

6. En mixer

Naturligtvis kan du även använda en mixer för att blanda ditt proteinpulver effektivt.
Tillsätt helt enkelt ditt proteinpulver och vätska i mixern och mixa i cirka 20-30 sekunder tills det är helt blandat.
Du kan också lägga till andra smakrika ingredienser till din proteinshake som kokosmjölk, honung, kanel eller skivad frukt.

De bästa ingredienserna att blanda proteinpulver med
De flesta proteinpulver passar bra med många andra hälsoingredienser som:

  • Frukt - speciellt bär som mango eller ananas
  • Nötter - som cashewnötter, mandel eller valnötter
  • Sallad - speciellt mörkt bladgrönt som spenat
  • Hälsosamma fetter - som kokosolja eller avokadoolja
  • Yoghurt
  • Mandelmjölk

Om du letar efter en helt klumpfri drink vill du undvika vissa ingredienser.

Du får de bästa resultaten om du undviker stora bitar av proteinpulver genom att undvika dessa ingredienser:

  • Jordnötssmör
  • Kokosolja

Observera att vissa ingredienser kan förbättra konsistensen och smaken på din proteinshake. Om du till exempel lägger till bananer eller yoghurt får du en krämigare konsistens.

Kolla in våra listor över de bästa proteinpulverna: