9 livsmedel som innehåller mycket kollagen

Kollagen är det mest rikliga proteinet i kroppen och utgör cirka 30 % av det totala proteininnehållet. Det finns i senor, ligament, hud och ben, och det är det som ger dessa vävnader deras styrka och elasticitet. Du kan också hitta kollagen i andra bindväv, som blodkärl och brosk. Kollagen är en nyckelkomponent i kroppens extracellulära matris, som ger struktur och stöd till celler och vävnader.

När vi åldras producerar våra kroppar mindre kollagen, och kollagenet som produceras är inte lika hög kvalitet som det en gång var. Detta kan leda till rynkor, ledvärk och andra åldersrelaterade problem.

Lyckligtvis kan du hjälpa till att kompensera effekterna av åldrande genom att inkludera livsmedel som är rika på kollagen i din kost. Här är 9 av de bästa livsmedlen för att öka dina kollagennivåer.

1. Biffbuljong

Benbuljong från nöt innehåller både typ I och typ II kollagen. Köpt biffbuljong kanske inte är lika nyttig som hemmagjord benbuljong eftersom benen filtreras under bearbetningen, vilket tar bort en del av kollagenet.

Medan buljonger ofta tillsätts i soppor och andra rätter bör du vara försiktig med att köpa konserverade buljonger eller andra produkter eftersom de ofta innehåller mycket tillsatt salt såväl som andra ingredienser. Det är mycket bättre att göra din egen benbuljong hemma eller att köpa biffbuljong från gräsmatad nötkött från en välkänd tillverkare och se till att du läser innehållsförteckningen.

2. Fiskbuljong

Fiskhuvuden, såväl som fiskar med mycket ben (som lax), innehåller kollagen typ I. Liksom nötbuljong görs fiskbuljong bäst av fiskhuvuden och ben istället för att buteljeras eller konserveras. Du kan hitta buljonger gjorda av skaldjurshuvuden och ben också.

3. Kyckling med skinn

Medan många undviker att äta kycklingskinn på grund av den höga fetthalten, är det en bra källa till kollagen. Kollagen typ I är det viktigaste kollagenet som finns i kinnet. Kycklingskinn innehåller även andra nyttiga näringsämnen, inklusive flavonoider och vitamin A och E.

Det är bäst att tillaga kyckling med skinn i ugnen istället för att steka eller fritera, vilket kan resultera i bildning av giftiga kemikalier.

4. Fläskbensbuljong

Fläskben innehåller kollagen, såväl som andra näringsämnen. Precis som nöt- och fiskbuljonger är det bäst att göra din buljong av fläskben och skinn med andra delar kvar på. Du kan även använda andra grisdelar, till exempel fötter.

5. Sardiner

Du kanske blir förvånad över att se sardiner på listan över livsmedel som innehåller mycket kollagen. Dessa fiskar är inte bara en bra källa till kollagen typ I och II, utan de är också en bra källa till omega-3-fettsyror, vitamin B12 och mineraler.

Liksom med andra djur kommer kollagen i fisk från fjäll och ben. Fokusera därför på fisk där du äter hela fisken, inklusive ben, fjäll, skinn och kött. 

6. Inälvsmat

Medan de flesta undviker att äta inälvsmat, innehåller dessa delar av djuret mycket näringsämnen, inklusive mineraler, aminosyror, vitaminer och fetter. Inälvsmat är särskilt rikt på kollagen. Bästa inälvsmaten inkluderar hjärta, lever och tunga.

7. Kollagendrycker

Medan den här listan fortsätter kan du förmodligen se att det inte kommer att finnas mycket mat vi äter varje dag. Att komplettera med en kollagendryck är ett annat bra sätt att öka ditt kollagenintag, och det finns en mängd olika alternativ som kan hjälpa till att stärka din hud, hår och naglar samtidigt som det främjar friska leder.

8. Gelégodis

Gelégodis är rikt på gelatin, som faktiskt härrör från kollagen. Även om detta godis i allmänhet innehåller mycket socker, är det fortfarande en källa till kollagen. Det är fortfarande ett ohälsosamt val, så begränsa ditt intag.

9. Frukt & Bär

Frukt och bär är rika på vitamin C, vilket förbättrar din kropps egen kollagenproduktion. Vissa frukter innehåller också quercitin, en potent antioxidant som hjälper till att minska inflammation, vilket kan förbättra din ledhälsa.

Slutsats

Det är inte lätt att äta mat som innehåller mycket kollagen varje dag, men genom att förstå vilka som är det kan du göra välgrundade val och förbättra din kost över tiden. Och kom ihåg att du aldrig kan gå fel med att äta frukt och grönsaker, som inte bara innehåller antioxidanter och andra näringsämnen, utan också kan öka dina kollagennivåer.

Om du inte vill dricka buljong och äta inälvsmat kan du alltid välja ett kollagentillskott istället. Kolla in vår artikel om de bästa kollagentillskotten för att hitta det som är rätt för dig!