Allt du behöver veta om hydrolyserat kollagen

Hydrolyserat kollagen är en typ av kollagen som har brutits ner i mindre bitar som kallas peptider. Detta gör det lättare för din kropp att absorbera och använda. Det är också en mer koncentrerad form av kollagen, så du behöver ta mindre för att få samma fördelar. Hydrolyserat kollagen används ofta som ett komplement för att hjälpa till med olika hälsotillstånd, såsom ledvärk, åldrande av huden och tarmproblem. Det studeras också som ett sätt att förbättra atletisk prestation och hjälpa till med viktminskning.

Vad är hydrolyserat kollagen?

Kollagen är ett protein som utgör bindväv, såsom hud, ben och brosk. Det är ett av de vanligaste proteinerna i kroppen.

Även om vi inte kan göra kollagen; vi kan göra dess prekursorer - aminosyran glycin och prolin. Många "anti-aging"-tillskott syftar till att stärka kollagenproduktionen eftersom kollagen är en viktig komponent i hud och andra vävnader som blir mindre elastisk med åldern.

Hydrolyserat kollagen är en bearbetad form av kollagen som finns i många livsmedel, inklusive nötkött, fisk, fågel, mejeriprodukter och bönor. Det är också en populär ingrediens i proteinshakes och andra sporttillskott.

Den största skillnaden med hydrolyserat kollagen är att det har brutits ner i mindre bitar. Detta gör det lättare för våra kroppar att smälta, absorbera och använda. Medan dess naturliga form (helt kollagen) är ett stort, trassligt protein, är hydrolyserat kollagen en mindre "peptid"-form av proteinet.

Medan din kropp kan ta upp helt kollagen ganska lätt, har forskning visat att vissa människor har svårare att absorbera det. Faktum är att vissa studier har visat att upp till 67 procent av människor har ett otillräckligt intag av kollagen eftersom deras kroppar inte kan använda det de tar in. För att göra saken värre kan matlagning minska kollagenet i kött och fisk med så mycket som 50 procent.

Av dessa skäl kan vissa människor dra nytta av att ta hydrolyserat kollagen - särskilt idrottare och andra som kan behöva ytterligare protein och näringsämnen. Det är dock viktigt att notera att vissa av påståendena från tillverkare av hydrolyserat kollagen inte har bevisats eller validerats vetenskapligt.

Fördelarna med hydrolyserat kollagen

Hydrolyserat kollagen har i stort sett samma fördelar som kollagen överlag. Forskning har visat att intag av hydrolyserat kollagen kan hjälpa:

  • Förbättra styrkan och kvaliteten på huden
  • Öka hårtätheten och styrkan
  • Ökad ledflexibilitet och styrka
  • Öka sårläkningen
  • Förbättra sömnkvaliteten

Vem ska ta hydrolyserat kollagen?

Även om forskning har visat att vissa människor kan dra nytta av att ta hydrolyserat kollagen, är detta proteintillskott troligtvis säkert för de flesta att använda. Med detta sagt bör vissa individer vara försiktiga när de använder den.

Följande grupper av människor kan löpa risk för negativa effekter av att använda det på grund av potentiella allergener eller hälsoproblem:

  • De med Alzheimers eller andra former av demens eller amyloidos (onormal uppbyggnad av proteiner).
  • De med en strikt lågproteindiet av medicinska skäl.
  • Gravida och ammande kvinnor, vars proteinbehov redan är högt.
  • De som tar antiinflammatoriska läkemedel eller andra mediciner som kan orsaka ökad blödning.

Läs mer: Potentiella biverkningar av kollagen

Hur mycket hydrolyserat kollagen ska jag ta?

Livsmedelsverket har rekommenderat att man tar 50 till 70 gram protein per dag för att bygga upp och bibehålla muskelvävnad. Även om det är troligt att vissa idrottare kan dra nytta av extra protein som hydrolyserat kollagen i sina dieter, kommer de flesta helt enkelt att behöva tillgodose sina proteinbehov med naturligt förekommande källor till kollagen och andra näringsämnen. Med andra ord, du behöver inte spendera extra pengar på kosttillskott – men du bör äta proteinrik mat, som magert kött, fisk, fågel, ägg, mejeriprodukter, bönor och baljväxter och lite fullkorn.

Vilken är den bästa formen av hydrolyserat kollagen?

Du kan ha stött på olika former av hydrolyserat kollagen när du undersökte kosttillskott. Dessa kan inkludera:

  • Hydrolyserade kollagenpeptider
  • Hydrolyserat typ I kollagen
  • Hydrolyserat kollagen typ II
  • Hydrolyserat kollagenpulver
  • Hydrolyserade kollagenkapslar

Det spelar egentligen ingen roll vilken form du väljer, så länge du inte är allergisk mot kollagen eller relaterade proteiner. Men de flesta experter rekommenderar kollagen typ II för lederna, eftersom det är den vanligaste typen vi saknar i bland annat senor. Om du väljer kapslar eller pulver är mest en smaksak, men värt att notera är att pulverformen är mycket billigare.

Hur man använder hydrolyserat kollagen

Du kan lägga till hydrolyserat kollagen till din favoritproteinshake eller annan dryck. Eller blanda det i mat före eller efter tillagning. Du har också möjlighet att äta det som det är genom produkter som kommer i tablett- eller pulverform som är lättupplösliga.

Tänk på att vissa människor har en smakaversion mot hydrolyserat kollagen, så du kan behöva experimentera lite för att hitta former och smaker som du tycker om.

Hydrolyserat kollagen är generellt lite dyrare än annat kollagen. Priset per portion rör sig mellan 5 och 15 kr, där runt 10 kr är vanligast

Slutsats

Med en rad hälsofördelar är det ingen överraskning att tiotusentals människor lägger till hydrolyserat kollagen till sina dieter. Denna proteinkälla kan hjälpa dig att stärka din hud, öka din hårhälsa och förbättra din totala kroppssammansättning. Och eftersom det är relativt billigt kan du rikta in dig på andra viktiga kosttillskott, som vitaminer och en multivitamin.

Läs vår guide här om du behöver hjälp med att hitta de bästa kollagen för dina behov.