Är det skadligt med gainer?

Gainer (på engelska mass gainer) är generellt en säker produkt att konsumera för hälsosamma människor, även om det kan komma med vissa nackdelar (1). Dessa nackdelar eller potentiella bieffekter kan inkludera:

  • Njur- och leverproblem
  • Magproblem
  • Ökad risk för diabetes
  • Sömnlöshet
  • Obalans i aminosyror
  • Ohälsosam viktökning
Innehållsförteckning
  1. Källhänvisning

En gainer är en nischprodukt designad för att konsumeras utöver ditt normala proteinintag med målet att öka ditt kaloriintag. De är inte tänkta att ersätta hela livsmedel utan ska istället användas som ett komplement – en extra boost av protein och framför allt kolhydrater vid behov. Dessa pulver kan ofta anses vara sämre än naturliga proteinkällor som magert kött och fisk, ägg, mejeriprodukter och baljväxter på grund av deras höga sockerhalt, vilket kan ha en negativ effekt på blodsocker (2).

Mass gainers can contain high amounts of sugar and carbohydrates. These products may not suit people with diabetes or insulin resistance. Anyone with health conditions that may experience worse symptoms with additional sugar in their diet should contact a healthcare professional before buying supplements (3).

Men gainers har såklart även sina egna fördelar lämpliga för människor som håller sig fysiskt aktiva och vill gå upp i vikt. I den här artikeln diskuterar vi om gainer proteinpulver är skadligt i längden eller om det är säkert att konsumera.

Vad är gainer för något?

Gainer proteinpulver är ett proteintillskott med högt innehåll av kolhydrater och fett som används för att öka det dagliga proteinintaget med målet att även gå upp i vikt. Dessa produkter är utformade för att konsumeras utöver en persons normala proteinintag och ska därför inte användas som ersättning av måltider, sålänge inte i absoluta nödfall (detta då de trots allt ger kroppen en hel del kalorier) (4). De flesta gainer proteinpulver är utformade för att vara lättare att smälta än andra proteinkällor som kött och fisk. Det är däremot värt att poängtera att äldre inte ska ersätta fast föda med gainers (5).

Varför använder personer gainer proteinpulver?

Protein är ett viktigt makronutrient som din kropp behöver dagligen. Det spelar en avgörande roll i många metaboliska processer och är viktigt för den allmänna hälsan. Protein behövs också för underhåll och tillväxt av musklerna. De som är fysiskt aktiva kan behöva extra protein i sin kost för att stödja muskeltillväxten.

People sometimes use supplements to help increase their muscle mass. This type of supplement is called a mass gainer. It helps people get the extra calories they need to build muscle (6).

 

Två grupper som kan vara en extra viktig målgrupp för gainer proteinpulver är individer som har svårt att äta sig till tillräckligt mycket kalorier för att kunna gå upp i vikt och lägga på sig muskelmassa. Generellt gäller detta pojkar i tonåren och även unga män i 20-årsåldern. Även så kallade ‘hard gainers’, det vill säga individer som oavsett hur mycket de äter inte går upp i vikt, kan dra stor nytta av att dricka gainers (7).

6 Biverkningar och nackdelar av Gainer proteinpulver

Nu vet du bakgrunden om en gainer proteindryck, vad syftet med den är men även vilka grupper som kan ha extra stor nytta av att använda dem. Däremot kan de även komma med en del bieffekter om du använder produkten till överdrift. Vi har räknat med 6 stycken potentiella biverkningar av att dricka gainer proteindrycker.

  1. Gainers kan öka risken för njursten och leverproblem

En negativ bieffekt av gainer proteindrycker kan vara effekten den har på njurar och din lever. Om du dricker dem i större utsträckning än vad som faktiskt behövs för din kropp, kan den stora mängden protein leda till bildning av njursten (8).

In a nutshell, Yes. Mass gainers can harm your kidneys, but only if you start taking heavy doses or use them for a long time; otherwise, these supplements are safe when you take adequate small servings for a few months (9).

Som sagt, problemen behöver inte uppstå men risken ökar med hur ofta och hur mycket gainer proteindrycker du konsumerar. Du kan dock se till att undvika just problem med njurarna genom att få i dig mycket fiberrika livsmedel i din kost och även dricka mycket vatten (8).

Många gainers innehåller även mycket järn och folsyra för att bidra till ökad muskeltillväxt och återhämtning. Det här behöver inte vara en dålig sak men om du överkonsumerar på gainers och även annan järnrik mat, kan järnet lagras upp i din lever, försämra dess funktion och därmed öka risken för fibros eller i värsta fall även levercancer (9)(10).

  1. Magproblem

Om du konsumerar stora mängder gainers på en regelbunden basis kan du även komma att uppleva en viss grad av gastrointestinala problem. Dessa kan inkludera uppblåsthet, gasbildning, diarré och magkramper. Orsaken till dessa symtom kan variera, en vanlig anledning kan dock vara laktosintolerans (11).

  1. Kan öka risken för diabetes

Det höga sockerinnehållet i gainer proteinpulver är en stor nackdel. En portion gainer proteinpulver kan innehålla upp till 20 g socker, vilket är mer än vad som rekommenderas. Att konsumera för mycket socker kan öka risken för att utveckla typ 2-diabetes och fetma. Därför är det bäst att konsumera gainer proteinpulver som ett tillskott - en extra boost av protein och kalorier i din kost när det behövs (12).

  1. Sömnlöshet

Beroende på vilka produkter du använder, kan även gainers innehålla en del koffein. Detta behöver i sig inte vara en dålig sak om du tar produkten i rätt tidpunkt då koffein kan ge dig ökad energi men också fokus under stressiga dagar. Däremot kan koffeinet också till en väldigt negativ effekt på din nattsömn om du dricker din gainer proteinshake för sent på dagen (13).

  1. Ohälsosam viktuppgång

En annan nackdel av det höga innehållet socker och fett i gainer proteinpulver, som utgör kalorierna som ska leda till den eftersträvade viktökningen, är att viktökningen kan bli ohälsosam om gainer överanvänds (14)(15).

These ingredients cause the accumulation of fat in our body instead of muscle mass,  which can cause a lot of unwanted complications such as obesity and heart disease. It is important that you derive most of your calories from natural and whole foods, and use supplements such as mass gainers only as a last resort (4).

  1. Obalans i aminosyror

En studie från 2019, visar även på att överdriven konsumtion av proteindrycker som gainers kan leda till en obalans i kroppens aminosyror, det vill säga byggstenarna som ska hålla oss hela, starka och friska. Olika konsekvenser av den här obalansen kan inkludera att du överäter och därmed får en ohälsosam mängd fetma, samt i extrema fall även att du blir mer resistent mot insulin (16).

Slutsats

Protein är ett viktigt makronutrient som din kropp behöver för ett antal cellfunktioner. Även om det finns flera sätt att få i sig protein i din kost är ett populärt alternativ att använda ett gainer proteinpulver. Dessa produkter har som mål att öka kroppsvikten genom ett högt kaloriinnehåll, därför har de ofta en hög sockerhalt, så det är bäst att använda dem som ett komplement till din normala kost, inte som en ersättning. Generellt är gainers inte farliga för din hälsa att konsumera, sålänge du gör det med måtta. Potentiella biverkningar eller negativa effekter av gainer proteindrycker kan vara njur- och leverproblem, magproblem, ökad risk för diabetes, sömnlöshet, obalans i aminosyror och en allmänt ohälsosam viktökning.

Källhänvisning

  1. https://www.medicinenet.com/is_it_good_to_take_mass_gainers/article.htm
  2. https://www.livestrong.com/article/441786-what-are-the-negative-effects-of-weight-gainer/
  3. https://www.medicalnewstoday.com/articles/best-mass-gainer
  4. https://www.healthkart.com/connect/pros-and-cons-of-consuming-mass-gainer-protein/
  5. https://khn.org/news/why-older-adults-should-eat-more-protein-and-not-overdo-protein-shakes/
  6. https://www.medicalnewstoday.com/articles/best-mass-gainer#:~:text=People%20sometimes%20use%20supplements%20to,they%20need%20to%20build%20muscle.
  7. https://www.muscleblaze.com/articles/Supplements/-top-4-facts-to-consider-before-you-buy-a-mass-gainer/5923
  8. https://www.healthkart.com/connect/5-mass-gainer-side-effects-you-should-be-wary-of/
  9. https://maxhealthliving.com/is-mass-gainer-bad-for-your-liver/
  10. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3936199/
  11. https://www.mrsupplement.com.au/mass-gainer-side-effects#:~:text=Individuals%20consuming%20large%20amounts%20of,the%20shake%2C%20among%20many%20others.
  12. https://www.livestrong.com/article/432036-optimum-nutrition-serious-mass-side-effects/
  13. https://thenextfind.com/pros-cons-of-weight-gainer-supplements/
  14. https://www.healthkart.com/connect/5-mass-gainer-side-effects-you-should-be-wary-of/
  15. https://doctor.ndtv.com/living-healthy/side-effects-of-weight-gain-powder-you-must-watch-out-for-2070198
  16. https://www.nature.com/articles/s42255-019-0059-2