Är proteinpulver bra till frukost?

En proteinshake från proteinpulver skulle kunna användas som ett snabbt och relativt hälsosamt mellanmål. Men är en proteinshake bra till frukost?

Jag får ofta mejl från folk som frågar om det är hälsosamt att ta en proteinshake till frukost.

Och svaret är ... det beror på.

Om du är smart med vad du väljer och hur du konsumerar det, kan en proteinshake vara en hälsosam start på dagen. Men lika lätt kan det orsaka förödelse på din kost och dina ansträngningar.

Här är vad du behöver veta om att använda en proteinshake till frukost - oavsett om det är en bra idé eller inte.

Är en proteinshake bra till frukost?

Som en allmän regel är det bästa sättet att börja dagen med en riktig frukkost. Proteinshakes bör bara utgöra en liten del av din dagliga kost. När du konsumerar proteinshakes är det bäst att hålla sig till färska ingredienser och vatten istället för mjölk, juice eller läsk.
En proteinshake till frukost kan vara ett smart val om du använder högkvalitativa ingredienser och packar i en solid blandning av protein, nyttiga fetter, kolhydrater och fibrer. En välgjord shake kan vara ett bekvämt sätt att få in många viktiga näringsämnen i kroppen på kort tid.

Men de flesta kommersiellt tillgängliga proteinshakes är fulla av konstgjorda ingredienser och överdrivet socker - som kanske inte är det bästa för din allmänna hälsa. Och ofta överstiger mängden kalorier i dessa pulver vida vad din kropp behöver i början av dagen.

Så, är en proteinshake bra till frukost? Om du gör ditt eget proteinpulver eller köper ett märke som har lite socker och tillsatser, då är ingredienserna förmodligen OK. Enbart ingredienser ger dock inte en hälsosam frukost.

Den större frågan är timing.

De flesta som har en proteinshake till frukost lägger sannolikt också till någon form av träning. Och även om en proteinrik måltid ungefär en timme före träning kan vara fördelaktig, är det inte nödvändigt. Faktum är att äta före träning kan få dig att känna dig mer mätt och hålla tillbaka på ditt träningspass. En full mage kan också leda till vissa skador, som kramper eller diarré under träning.

Å andra sidan kan det vara för tidigt att träna direkt efter att ha ätit. Beroende på storleken och intensiteten på ditt träningspass kan det ta upp till tre timmar för din mat att smältas helt. Att träna inom det fönstret kan leda till illamående, diarré eller magkramper.

Om du tränar först på morgonen kan en proteinshake vara ett bra sätt att hålla dig över till lunch. Men det är säkrare att äta en mindre, mer lättsmält måltid innan du tränar.

Så vad är ett bättre frukostalternativ?

Hardcore-tränare kanske inte håller med, men vårt team anser att riktig mat fortfarande är det bästa alternativet för frukost. Det betyder att du hoppar över shaken och äter en riktig frukost - som en omelett med grönsaker och fullkornsrostat bröd - som håller dig nöjd längre. Och det innebär att välja mindre bearbetade livsmedel, som frysta våfflor eller pannkakor med falskt socker för att förhöja smaken.

Ja, proteinshakes kan vara en del av en hälsosam kost - men bara några i veckan. De flesta morgnar bör vi välja mat först.

Ska du dricka proteinpulver till frukost är det bäst att kombinera med något annat som en smörgås eller yoghurt.

Att dricka proteinpulver till frukost är såklart mycket bättre än att inte äta något alls om du har ont om tid.

Är du ute efter att bygga muskler kan det vara en bra idé att komplettera den vanliga frukosten med en proteinshake, då många frukostalternativ inte innehåller särskilt mycket protein.

Fördelar med proteinshakes till frukost

Om du försöker gå ner i vikt kan proteinshakes vara ett bra frukostalternativ.

Protein ökar mättnaden.

En studie fann att individer som följde en proteinrik diet i 24 veckor gick ner mer i vikt än de som följde en lågproteindiet. Överraskande nog rapporterade högproteingruppen också att de kände sig mindre hungriga under dagen.

Proteinshakes kan också göra det lättare att dra ner på kolhydrater.

Flera studier har visat att människor som äter en proteinrik kost bättre kan bryta vanor relaterade till socker- och kolhydratsug.

En studie visade att efter två veckor kunde deltagarna avstå från socker och kolhydrater när de erbjöds gratis mat. Deltagarna i lågproteingruppen visade dock inte denna förmåga.

Proteinshakes kan hjälpa dig att börja dagen med rejält med protein.

Proteinshakes är ett bekvämt sätt att få i sig en dos protein och vitaminer direkt när du vaknar. Vissa märken gör till och med proteinshakes utformade för att hjälpa dig att vakna upp energisk.

Om du gillar bekvämligheten med proteinshakes men inte gillar smaken, finns det massor av proteinpulversmaker att välja mellan. Du kan till och med lägga till ingredienser för att anpassa din proteinshakesmak.

Sammantaget gör dessa proffs proteinshakes till ett bra alternativ till frukostmat som är mindre hälsosamt.

Vanliga frågor om proteinshakes

Hur många kalorier i en proteinshake?

Proteinshakes, även de som är gjorda med tillsatt socker, har färre kalorier än andra populära snacks (t.ex. kakor, kakor och glass). En typisk proteinshake kan ha cirka 200 kalorier (inklusive tillsatt socker) per portion.

Med det sagt är det viktigt att komma ihåg att kalorier inte alla skapas lika. Bara för att en proteinshake har färre kalorier än din favoritkaka betyder det inte att du kan äta så många shakes du vill (och ändå gå ner i vikt).

Är proteinpulver hälsosamt?

Beroende på vilket märke du väljer kan proteinpulver vara högt i salt och innehålla tillsatt socker (ofta i form av sötningsmedel som sukralos och glukos). Detta kan höja ditt blodsocker, vilket leder till en stor ökning av insulin som kan orsaka viktökning och fläckar i huden.

På grund av dessa överväganden bör proteinpulver endast konsumeras av de som tidigare har testat sitt blodsocker efter ett träningspass och funnit att det är temperamentsfullt. För dessa individer kan proteinpulver vara en del av en hälsosam kost.

Hur länge står sig en proteinshake?

Oöppnat proteinpulver (i påsar eller kartonger) och oöppnade vassle- eller sojaproteinshakes kan förvaras på en torr, sval plats i upp till två år.

När en proteinshake eller proteinpulver har öppnats bör du använda den inom en månad. På samma sätt bör du inte förvara beredda shakes i kylen mer än en dag på grund av risken för bakterietillväxt. Detta inkluderar flaskor med färdiggjord proteinshake som finns på vissa restauranger.

Hur många gånger om dagen kan jag ta en proteinshake?

Så länge du använder dina proteinshakes för att komplettera din kost och inte som en komplett ersättning för måltider, finns det ingen gräns för hur många shakes du kan ha varje dag. Men som med all mat du äter, bör du inte konsumera shakes med undantag för andra hälsosamma livsmedel. Proteinshakes kan vara ett bekvämt sätt att få i sig ytterligare protein i kosten, men du måste också fokusera på att få i dig frukt och grönsaker samt andra näringsämnen som vitaminer och mineraler.

Slutsats

I takt med att populariteten för proteinshakes och andra pulveriserade kosttillskott ökar, ökar även de alternativ som finns tillgängliga för konsumenterna. Med så många alternativ kan det vara knepigt att hitta ett proteinpulver eller annat tillskott som du gillar. Nyckeln till att hitta en produkt du kommer att använda konsekvent är att hitta en som uppfyller dina behov och smakar bra för dig. För att göra det, prova olika smaker och stilar gjorda med olika ingredienser. Och glöm inte att läsa etiketten för näringsinformation och ytterligare ingredienser.

Till frukost är en proteinshake ett bra alternativ till mat. Du kan äta en proteinshake till frukost eller när som helst på dagen om du vill. De är också ett bra tillskott innan ett träningspass. Se bara till att du läser etiketten och få en shake som har rätt mängd kalorier och andra näringsämnen för din kropp.

Om du inte vet vilket proteinpulver som är rätt för dig kolla in vår topplista över bästa proteinpulver.