Guide: Bästa kosttillskotten för att gå ner i vikt

När man har bestämt sig för att gå ner i vikt är det lockande att titta på alla möjliga genvägar. Om du vänder dig till kosttillskott och hälsokost bör du vara medveten att forskningen ger blandade resultat. I vissa fall finns det knappt någon forskning och vissa preparat är till och med hälsofarliga.

För att guida dig rätt har vi här samlat de vanligaste kosttillskotten för viktminskning och går igenom vad de är bra för och vad forskningen säger om dem.

Chitosan

Chitosan är ett socker som kommer från det hårda skalet på skaldjur som krabbor, kräftor och räkor. De som förespråkar chitosan säger att det kan blockera kroppen från att ta upp fetter och kolesterol.

Men hjälper det dig verkligen att gå ner i vikt? Det finns tyvärr inte tillräckligt med forskning på ämnet, men den lilla som finns verkar faktiskt tyda på att det kan hjälpa.

Man har inte hittat några allvarliga biverkningar av chitosan, men vissa kan få problem med orolig mage och förstoppning. Du ska såklart heller inte ta chitosan om du är allergisk mot skaldjur.

Krom

Krom är ett mineral som bland annat ansvarar för insulinproduktionen. Insulin är ett hormon som reglerar blodsockernivåerna. Stabila blodsockernivåer gör att du slipper känna det där sötsuget som kan uppstå i tid och otid.

Som kosttillskott för att gå ner i vikt sägs krom vara bra för att:

  • Minska aptiten
  • Göra dig av med fler kalorier
  • Minska fettprocenten i kroppen
  • Förbättra muskelmassan

En stor analys av 24 studier visade att kromtillskott från 200 - 1000 mcg visade att det inte fanns några tydliga fördelar. 

En dos av 35 mcg krom per dag är inte farligt, men högre doser riskerar att leda till:

  • Du får svårt att sova
  • Du blir lätt irriterad
  • Du får svårt att tänka
  • Du får ont i huvudet

Men en låg dos av krom kan hjälpa till att minska sötsuget och hjälpa dig att inte överstiga dina kalorimål.

Läs mer: Bästa krom

CLA

CLA är ett populärt kosttillskott i viktminskningskretsar. Det innehåller fettsyror som återfinns i linolensyra. Den påstår kunna förbränna fett och öka mättnadskänslan.

Forskningen om CLA har gett olika svar på hur effektivt det är. Det mesta pekar på att det har en viss effekt för viktnedgång. Förmodligen genom ökad mättnadskänsla snarare än ökad fettförbränning.

Stora intag av CLA under lång tid kan leda till minskad insulinkänslighet. Det kan också minska det bra kolestrolet och i värsta fall leda till problem med hjärtat.

Biverkningar av CLA innefattar orolig mage, yrsel och trötthet. 

Glucomannan

Glucomannan är ett ämne som återfinns i konjakknölkalla. Precis som andra kostfiber kan det hjälpa dig att gå ner i vikt genom att blockera fett från maten att absorberas i kroppen.

Det finns tyvärr väldigt lite forskning på ämnet, men det som finns pekar på att det kan ha en viss effekt.

Grönt te-extrakt

Grönt te påstås kunna öka metabolismen av fett och kolhydrater samtidigt som det minskar aptiten. Det finns många som vittnar om dess goda effekter, men tyvärr är biverkningar inte jätteovanliga.

Vanliga biverkingar av grönt te är yrsel, magbesvär, sömnproblem.

Kosttillskott med flera ämnen

Många kosttillskott för viktminskning innehåller ett flertal av dessa ämnen och mer därtill. En lite mindre dos av flera ämnen kan ha minst lika god effekt som en större dos av ett ämne. Flera små doser av flera ämnen kan minska risken för biverkningar. Tyvärr ökar risken för allergiska reaktioner.

Vi har gått igenom många olika typer av viktminskningspreparat:

Slutsats

De flesta kosttillskotten och växterna för att gå ner i vikt har bristfällig forskning som visar på att de skulle fungera. Vissa verkar istället rent av vara skadliga.

Att äta sunt och träna rätt är ett bättre sätt för att gå ner i vikt.