9 kosttillskott för en naturlig energiboost

Rusningen av en energidryck eller en stor kopp kaffe är snabb men kortlivad. Även om koffein har vissa fördelar, kan långvarig användning orsaka skakningar, uttorkning och överskott av magfett.

Naturliga alternativ – inklusive vitaminer, mineraler och näringsämnen – kan ge varaktig energi utan biverkningar, och de är en bättre långsiktig lösning.

1. Ashwagandha

Detta rotpulver är ett annat kraftfullt antiinflammatoriskt medel som fungerar som en adaptogen och balanserar din kropps stressreaktioner. Det har också visat sig minska kortisolnivåerna, vilket minskar stress och förbättrar det allmänna välbefinnandet. Dess lugnande fördelar gör den till ett utmärkt val för en chill out-session efter träning.

Denna ört är också ett naturligt kolesterolsänkande medel. Välj detta kosttillskott en eller två gånger dagligen.

2. Rosenrot

Denna adaptogen hjälper till att minska stress och öka mental motståndskraft. Det har också visat sig förbättra humöret och minska trötthet. Ta 150 mg två gånger dagligen.
Välj en fullspektrumformel som innehåller alla fyra av dessa fördelaktiga hjälpmedel (tyrosin, ashwagandha, rhodiola och fosfatidylserin) för bästa resultat.

Denna kraftfulla kombination kommer att ge dig energi och lugna din stressrespons, vilket ökar den fysiska och mentala prestationsförmågan. Dessa tillskott har också visat sig fylla på signalsubstanser och minska kolesterolet.

3. Fiskolja

Våra kroppar behöver en bra balans mellan omega-3 och omega-6 fetter, och vi kan få i oss dessa essentiella fetter från mat eller kosttillskott. Ett naturligt tillskott som ger dig energi är fiskolja; det hjälper till att balansera kroppens förhållande av hälsosamma fetter.

Inte bara rekommenderar Livsmedelsverket 1 000 mg fiskolja om dagen för dem med hjärtsjukdom, utan de som inte har några tidigare hjärtproblem bör lägga till ytterligare 200 till 400 mg EPA och/eller DHA.

Den bästa tiden att ta en dos är vid frukost eller inom 30 minuter efter träning, eftersom det är då din kropp är som mest utarmad på dessa viktiga fetter.

4. Vitamin B-12

Detta vitamin är viktigt för hälsan hos din hjärna, nerver och muskler. När det tas som tillskott ger B-12 dig bestående energi samtidigt som det hjälper till att underhålla ditt nervsystem.

Även om detta vitamin finns i kött, mejeriprodukter och andra livsmedel, får de flesta inte tillräckligt av det. Din kropp kan lagra två års B-12, så att ta en daglig dos (500 mcg) är ett hälsosamt val som du kan känna fördelarna med i flera dagar.

5. Koffeinfritt grönt te

Denna uppfriskande dryck är både en naturlig energikälla och en kraftfull fettförbrännare. Det fungerar dubbelt för att ge dig den push du behöver och strimla överflödigt kroppsfett.

Den koffeinfria komponenten i grönt te är ett naturligt stimulerande medel, så det kan ge dig en omedelbar plockning. Dess lista över hälsofördelar - som inkluderar att skydda mot cancer och minska risken för hjärtsjukdomar - beror till stor del på dess kraftfulla antiinflammatoriska föreningar. Dessa hälsosamma föreningar håller också din energi hög i timmar.

6. Cordyceps

Detta kosttillskott har hyllats som idrottarens hemliga vapen i Kina i flera år, och av goda skäl: det ger dig intensiv uthållighet och uthållighet.

Även om det traditionellt används för att öka prestanda under långdistanslöpningar, är cordyceps en kraftfull immunförstärkare och kan också öka mental klarhet. Dess hälsofördelar är ett resultat av dess höga koncentration av polysackarider och cordycepinsyra.

Ta detta tillskott 30 till 45 minuter innan du tränar för maximal nytta.

7. L-arginin

Denna aminosyra är en byggsten för protein, och den är en viktig komponent i kroppens enzymer, muskler, vävnader och hud. L-arginin ger dig inte bara energi utan hjälper också till att upprätthålla ett hälsosamt blodtryck.

Det tar tid för detta tillskott att göra sin fulla nytta, eftersom det bryts ner långsamt under flera timmar. Ta 1 000 mg upp till två gånger dagligen.

8. L-tyrosin

Denna aminosyra används för att göra signalsubstanserna dopamin, inte heller adrenalin och seratonin. När det tas före en stressig händelse (dvs ett test eller ett stort möte), kan L-tyrosin minska stress och förbättra humöret, öka energin och förbättra kognitiva funktioner. Denna aminosyra är också en föregångare till kroppens katekolaminhormoner, som används för att hantera fysiologisk och psykologisk stress.

Detta kosttillskott som tas 30 minuter före en stressig händelse kommer att ge dig stora energi-, fokus- och prestationsfördelar. Tyrosin finns också i många sporttillskott som är utformade för att förbättra mental vakenhet och prestation. Det bör dock inte tas dagligen under längre perioder utan råd från en läkare, eftersom det kan leda till förhöjda nivåer av tyrosin i kroppen, vilket kan resultera i en uppbyggnad av giftigt homocystein. Endast för användning före händelse, ta 500 mg en gång dagligen.

9. L-glutamin

Denna aminosyra är en viktig komponent i muskelvävnad. Det försvinner rutinmässigt under träning, vilket är anledningen till att idrottare uppmuntras att konsumera mycket protein efter träning. L-glutamin används för att reparera muskelvävnad och kan minska muskelömhet efter träning. Det kan också förbättra immunförsvaret och kan hjälpa till att förhindra kataboliska perioder efter träning när kroppen tenderar att bryta ner mer muskelvävnad. Ta 5 000 mg en eller två gånger dagligen efter träning.

Denna kraftfulla antioxidant kommer att hjälpa till att bekämpa fria radikaler och ge dig energi, samt skydda dina muskler och immunförsvar från skador. Ta 300 mg före och efter träning.

Slutsats

Dessa är de bästa kosttillskotten för snabb energi när du behöver en boost i uthållighet och prestation. Kom ihåg att prata med din läkare innan du påbörjar någon ny behandling.

Sist men inte minst, kom ihåg att få mycket sömn och hantera din stress för att bibehålla optimal hälsa och förbli skadefri. Det är också viktigt att komma ihåg att fysisk aktivitet är avgörande för hälsan; du vill inte arbeta mot dig själv genom att överträna eller driva igenom trötthet och smärta. Med tiden kommer du att bygga upp mer energi och uthållighet när du antar ett träningsprogram som är rätt för dig.

Är den här artikeln användbar? Dela den med en vän som lider av trötthet och utmattning.