Finns det någon fettförbrännare eller bantningspiller som fungerar?

Det finns många kosttillskott som säger sig främja fettomsättning och viktnedgång. Vi har tagit en titt på vetenskapen bakom dem.

Fettförbrännare och bantningspiller fungerar genom att endera öka din basmetabolism eller minska hungerkänslor och aptit. Detta kan ske genom ett flertal olika biologiska mekanismer, däribland insulinreglering och genom dietär termogenes. En del produkter marknadsförs även för dess egenskaper att blockera fett- eller kolhydratupptaget.

Gemensamt för alla dessa kosttillskott är att de på ett eller annat sätt påverkar kroppens sätt att förhålla sig till energi. I kombination med träning och bra kosthållning kan de främja både viktnedgång och effektiv deff.

Översikt: Detta är fettförbrännare och bantningspiller

  • Fettförbrännare och bantningspiller kan öka kroppens grundomsättning, påverka vår aptit och även i viss utsträckning minska kroppens energiupptag.
  • Sammansättningen varierar stort mellan olika varumärken och produkter.
  • Glukomannan, koffein, grönt te, starka kryddor såsom kapsaicin, vitaminer samt mineraler hör till de mest välstuderade och mest effektiva komponenterna i dessa kosttillskott.
  • Genom att välja en produkt med beprövade verksamma ämnen så ser ökar du chanserna för gynnsamma resultat.

Vad är fettförbrännare och bantningspiller?

Fettförbrännare är numera några av de mest populära kosttillskotten på marknaden. De är särskilt framtagna för att hjälpa människor att gå ner i vikt genom att öka ämnesomsättningen, reglera energi och i vissa fall dämpa aptiten.

Något som på sätt och vis krånglar till det hela är att det inte finns någon enhetlig idé om vad en fettförbrännare eller ett bantningspiller egentligen är.

För att försöka skapa lite tydlighet kring det hela har vi valt att först titta närmare på vad dessa produkter typiskt sett innehåller. Därefter reder vi ut vetenskapen kring dess verkan och effekt.

Vad innehåller fettförbrännare och bantningspiller?

Eftersom innehållet varierar stort mellan olika produkter och varumärken så är det väldigt svårt att på rak arm konstatera vad de innehåller. Men det finns en del verksamma ämnen som är väldigt återkommande.

Aptit- och hungerdämpande ämnen

Hur mycket vi äter är av naturliga skäl en oerhört viktig faktor i både viktuppgång och viktnedgång. Många kosttillskott innehåller kostfiber såsom glukomannan, vilka ger en påtaglig känsla av mättnad utan att för den delens skull innehålla energi.

Dessa fibrer har även förmågan att binda vatten vilket gör att den mat man äter känns mer innehållsrik.

Termogena ämnen

Basalmetabolismen är den energimängd som våra kroppar förbrukar i viloläge. Denna omsättning är däremot inte satt i sten. Tvärtom påverkas den av vad kroppen för tillfället har att arbeta med. Därför kan den öka eller minska vid såväl sjukdom som under period av intensiv tillväxt.

Gällande fettförbrännare så tillsätts ofta ämnen som ökar denna grundomsättning genom att påverka kroppstemperatur eller hur kroppen hanterar energi. I detta hänseende är koffein, grönt te och starka kryddor såsom kapsaicin populära.

Övriga ämnen

Det finns många ämnen som kanske inte är särskilt förknippade med just fettförbränning och bantning, men trots detta gör stor skillnad.

Ett stort antal vitaminer och mineraler har en särskilt väsentlig roll i kroppens energiomsättning. Därför förekommer kalcium, magnesium och B-vitaminer ofta som tillsatser i fettförbrännare och bantningspiller.

Är effekterna verkligen kliniskt bevisade?

Effekten av glukomannan har varit väldigt kontroversiell, och de olika studierna som har gjorts är i många fall motsägelsefulla. Men bland överviktiga så har det visat sig kunna bidra till minskad kroppsvikt(1). Huruvida det även gäller i det långa loppet är däremot oklart(2).

Något som däremot talar för såväl glukomannan som övriga kostfiber är att de på det stora hela främjar mättnadskänslor och på så sätt gör det enklare att begränsa energiintaget(3).

Koffein, grönt te och kapsaicin är tre av de mest välstuderade ämnena för långsiktig viktreglering. Samtliga har motverkar övervikt och fetma och har även en särskilt gynnsam effekt på kroppens fettomsättning.(4)

Även om de ofta tas för givna så har mineraler och vitaminer ett flertal effekter på hur kroppen hanterar energi och omsätter fett. Särskilt under perioder av lågkalorikost.(5)

Slutsats

Fettförbrännare och bantningspiller är en enorm industri. I bästa fall så innehåller de en gynnsam blandning av effektiva och verksamma ämnen. I värsta fall har de däremot ett innehåll som inte gör särskilt stor skillnad.

För att få bästa möjliga effekt är det därför viktigt att säkerställa att den produkt man väljer har ämnen som är bevisat verksamma. Såväl kostfiber som koffein, grönt te och kapsaicin är i detta hänseende beprövade kort.

Planerar du att kombinera fettförbrännare och bantningspiller med minskat energiintag är det värt att välja en produkt som även är berikad med mineraler och vitaminer.

Samtidigt bör du även välja kosttillskott utifrån dina egna behov. Är du överkänslig mot vissa ämnen eller vill säkerställa god fettförbränning alla tider på dygnet är det viktigt att vara lite extra noggrann avseende stimulerande ämnen och när på dygnet du äter tillskott.

Källor:

Effect of glucomannan on obese patients: a clinical study. D E Walsh, V Yaghoubian och A Behforooz. Int J Obes. 1984.

The effect of glucomannan on body weight in overweight or obese children and adults: a systematic review of randomized controlled trials. Bartłomiej M Zalewski et al. J Obes. 2013.

Fiber Intake Predicts Weight Loss and Dietary Adherence in Adults Consuming Calorie-Restricted Diets: The POUNDS Lost (Preventing Overweight Using Novel Dietary Strategies) Study. Derek C Miketinas. J Nutr. 2019 Oct.

Obesity and thermogenesis related to the consumption of caffeine, ephedrine, capsaicin, and green tea. Kristel Diepvens et al. Am J Physiol Regul Integr Comp Physiol. 2007 Jan.

Calcium and vitamin D for obesity: a review of randomized controlled trials. M J Soares et al. Eur J Clin Nutr. 2011 Sep.