Hur mycket betakaroten behöver man per dag?

Betakaroten skyddar mot oxidativ stress i huden, skyddar mot solens UV-strålar, förbättrar ögonhälsan, kan skydda mot problem med metabolismen - och mycket mer! Betakaroten är lite av ett mirakelmedel, både i sig och efter ombildning till A-vitamin!

Funderar du på att äta betakaroten som ett tillskott till en varierad kost? Då undrar du säkert hur mycket du behöver per dag? I den här artikeln får du svaret! Det finns ingen officiell siffra för rekommenderat dagligt intag, men läkarvetenskapen är överens om att ett intag på 8-12 mg betakaroten per dag täcker kroppens behov.

Såhär mycket betakaroten behöver man per dag

  • Om du vill upprätthålla en god hälsa räcker det med 8-12 mg betakaroten per dag
  • För att få önskade effekter på solbränna och hudton krävs ett dagligt intag på 20 mg eller mer över en längre tid

I den här artikeln får du reda på hur mycket betakaroten du bör få i dig per dag om du vill stärka huden, förbereda den för solen och få en lite mörkare grundfärg. Fortsätt läs för att få fakta med forskning som grund. Kom också ihåg att konsultera med läkare om du har frågor eller är tveksam kring något. Det gäller särskilt om du är rökare eller tidigare rökare.

Hur stort är kroppens behov av betakaroten?

Betakaroten fyller flera funktioner i kroppen, varav den viktigaste är att bilda A-vitamin. Det är en process som kroppen är sysselsatt med varje minut av varje dag. Emellertid går det också att få i sig A-vitamin från diverse animaliska källor. Det går inte att diskutera behovet av karotener utan att skriva om A-vitamin.

Kroppen behöver A-vitamin för en mängd olika processer, bland annat:

  • Synsinnet
  • Immunsystemet
  • Utveckling av foster
  • Skydd mot inflammationer i huden

För att få alla de positiva effekterna av A-vitamin krävs mellan 0,3-1,1 mg per dag beroende på kön, ålder och om man är gravid eller ammande(1). För den genomsnittlige mannen är rekommendationen för A-vitamin 0,9 mg per dag. För en vuxen kvinna är rekommendationen 0,7 mg per dag. Dessa är rekommendationer från Livsmedelsverket.

För att få de positiva och nödvändiga hälsoeffekterna krävs intag av betakaroten från vegetabilier eller A-vitamin från animalier. Om du äter vegetabilier såsom frukt och grönt behöver du äta 8-12 milligram per dag.

Att denna siffra är mycket högre än siffrorna för rekommendationerna ovan beror på vad som sker när betakaroten omvandlas till A-vitamin. När omvandlingen sker är formeln nämligen 12 till 1. Det krävs helt enkelt tolv delar betakaroten för att bilda en enhet A-vitamin. För kosttillskott sker i stället en omvandling på ungefär 2 till 1.

Om vi sammanfattar lite kan vi skriva tre stycken punkter:

  • En vuxen man behöver 0,9 mg och en kvinna 0,7 mg dagligen som basintag av A-vitamin
  • När betakaroten omvandlas till A-vitamin krävs 12 enheter för att bilda 1 enhet A-vitamin
  • Det går alltså inte att översätta direkt mellan betakaroten och A-vitamin

Så lite som en morot om dagen eller annan mat rik på betakaroten verkar kunna förbättra hudtonen och minska tecken på åldrande.

Can Eating Foods With Beta-Carotene Improve Your Skin Glow? Länk

Hur mycket betakaroten behöver man för att bli brun lättare?

Om målet är att bli brun lättare krävs ett intag som ligger högt över det rekommenderade för hälsofördelar. Det handlar dock inte om någon överdriven mängd och en dagsdos får enkelt plats i en tablett eller kapsel.

Betakaroten fungerar på flera sätt när det gäller att ge huden en mörkare ton. För det första lägger sig betakaroten, som är ett pigmenterat ämne, helt enkelt under huden och ger en direkt effekt på färgen. Ett ökat intag av den här karotenen ger därför huden en lätt solbränd nyans.

För det andra hjälper betakaroten till med produktionen av melatonin och för det tredje ger ämnet ett visst solskydd. Genom dessa effekter kan du bli naturligt brun snabbare och samtidigt skydda huden. Ett tillskott med det här ämnet är alltså helt optimalt för att bli snyggt brun på ett säkert och hälsosamt sätt.

Alla dessa effekter uppnås vid ett intag på minst 20 mg betakaroten per dag(1). Högre intag kan ge ännu större effekt men samtidigt finns risken att huden får en onaturligt gul eller orange ton.

Det gäller att äta det här ämnet under en längre tid för att uppnå alla de positiva effekterna. En förändring i hudtonen kommer ganska snart men de solskyddande effekterna blir tydliga först efter tio veckor(2). Det handlar om att lagret under huden då har blivit tillräckligt stort.

De flesta tabletter med betakaroten innehåller 25 mg eller mer. Vissa tabletter innehåller upp emot 50 mg. Det kan vara smart att börja med en lite lägre dos för att prova sig fram till vad som är rätt mängd. Om huden snabbt blir gulaktig eller får en orange ton är intaget för högt. Om du inte märker någon skillnad alls kan du behöva öka dosen.

Sammanfattning

Hur mycket betakaroten behöver man per dag? Svaret på frågan beror på om du endast vill säkra en god hälsa eller om du också vill ha chansen att få en fin solbränna. I förstnämnda fallet behöver du få i dig omkring 10 mg dagligen. Med en varierad kost är det förhållandevis enkelt att komma upp i den siffran.

För att förbereda huden för solning och ge den en slags grundfärg behöver du öka intaget av betakaroten. Du kan öka intaget av gröna bladgrönsaker, morötter, pumpa med flera livsmedel, men du kan också ta tabletter. En tablett innehåller vanligen minst 25 mg, vilket i de flesta fall är tillräckligt för att optimera både hudens hälsa och hudtonen.

Med ett ökat intag kan du räkna med att få resultat redan efter ett par veckor. Det handlar då om att huden börjar anta en lätt solbrun nyans. Ett fortsatt intag ger successivt ett bättre och bättre skydd mot solen och kan ge en djupare solbränna.