Kan för mycket protein orsaka förstoppning?

Om du är en fitnessentusiast är du förmodligen väl medveten om fördelarna med proteinpulver. Proteinpulver kan hjälpa dig att bygga muskler, gå ner i vikt och återhämta dig snabbare från träningspass. Det finns dock en potentiell nackdel med proteinpulver som du kanske inte är medveten om: förstoppning.

Ja, det stämmer - förstoppning. Även om det kan verka kontraintuitivt, kan proteinpulver faktiskt orsaka förstoppning hos vissa människor. Detta beror på att överskott av protein är ett känt medel som orsakar förstoppning.

Så om du tar proteinpulver och har problem med att gå på toaletten, kanske du vill minska på intaget. Även om proteinpulver är en mycket fördelaktig produkt, är det inte meningsfullt att lägga i din kropp mer än vad du behöver.

Hur proteinpulver kan orsaka förstoppning

Medan de flesta föreställer sig att en proteinrik kost skulle förbättra matsmältningshälsan och förhindra förstoppning, är detta inte alltid fallet. Det är dock inte riktigt proteinet, utan bristen på fibrer i din kost.

Proteinpulver är ett utmärkt sätt att öka ditt dagliga proteinintag. Men om de extra proteinkalorierna kommer från kolhydratrika källor (som socker och spannmål), är det troligt att du inte får i dig tillräckligt med fibrer för att motverka proteinet. Detta kan leda till en ökning av blodsockernivån, vilket i sin tur kan orsaka förstoppning.

Studier har faktiskt visat att en kost med hög proteinhalt och låg fiber kan leda till svår förstoppning.

Hur man undviker förstoppning orsakad av proteinpulver

Som du kan föreställa dig är att orsaka förstoppning inte en önskvärd bieffekt av proteinpulver. Faktum är att det kan allvarligt försämra ditt dagliga liv om du kämpar med tarmrörelser. Detta gäller särskilt för personer som redan lider av förstoppning innan de påbörjar en proteinpulverkur.

Lyckligtvis är det väldigt lätt att undvika proteininducerad förstoppning. Allt du behöver göra är att lägga till mer fibrer i din kost. Detta kan ta hand om problemet – och det snabbt. Här är lite information om hur mycket fibrer du bör få i dig varje dag och hur du får mer av det från naturliga källor.

Du kan också äta färdigförpackade måltider med komplexa kolhydrater och protein som innehåller tillräckligt med fibrer för att motverka effekterna av proteinpulver på din tarm. Ett annat bra sätt att få i sig mer fiber är genom att välja proteinkällor som innehåller det naturligt, som hampaprotein.

Ett annat sätt att undvika förstoppning är att dricka mer vätska. Försök att dricka minst tio glas vatten varje dag. Detta kommer att hålla din avföring mjuk och flytta dina tarmar regelbundet.

Hur mycket fiber ska jag äta per dag?

Vi borde alla få i oss 25 till 30 gram fibrer per dag. De flesta människor äter dock mycket mindre än så här. För att säkerställa att dina proteinpulver inte orsakar förstoppning bör du anstränga dig för att öka ditt dagliga fiberintag. Några bra källor till kostfiber inkluderar:

  • Frukter
  • Grönsaker
  • Gröna
  • Nötter
  • Fullkorn

Lägg märke till hur de flesta av källorna är växtbaserade. Detta beror på att djur inte har mycket fibrer (om några) i sitt kött, så du hittar inte mycket när du äter det.

Det är viktigt att notera att du gradvis bör öka ditt intag av kostfiber. Din kropp är van vid en viss mängd, så att tillsätta för mycket för snabbt kan orsaka obekväma biverkningar.

Botemedel mot förstoppning

För att motverka risken för förstoppning från proteinpulver finns det fyra huvudsteg att ta:

1. Öka ditt fiberintag

Som vi nämnde ovan är att öka ditt intag av kostfiber ett av de bästa sätten att förebygga och bota förstoppning. Vilket proteinpulver du använder bör inte hindra dig från att sträcka dig efter en frukt eller grönsak – även fullkorn kan hjälpa dig att rensa ut dig.
Kom ihåg att gradvis öka mängden fiber du äter varje dag. Din kropp kan bara hantera så mycket förändring på en gång.

2. Drick mycket vatten

Dricksvatten hjälper din mat att röra sig genom ditt system. Det spolar ditt system av gifter och överflödigt avfall. Vi har nämnt detta tidigare, men det tål att upprepas: du bör dricka minst åtta åtta uns glas vatten varje dag.

3. Träning

Vi kunde inte prata om att spola gifter utan att nämna aerobics. Att svettas hjälper till att rensa ditt system från avfall och gifter. Många människor gillar att gå till en yogaklass eller träna på gymmet, och det är bra - vad som än får dig att röra på dig är en bra idé.

4. Ät probiotisk mat

Probiotika hjälper till att balansera dina tarmbakterier, vilket kan lindra förstoppning och andra matsmältningsproblem. Att äta mat som yoghurt och kefir hjälper till att öka dina nivåer av dessa djur.

Hur man blir av med förstoppning

När du hanterar förstoppning orsakad av proteinpulver, överväg dessa naturliga botemedel:

Flytande magnesiumvatten eller elektrolytvatten kan hjälpa till att flytta dina tarmar.
Förbered din egen genom att tillsätta en kvart tesked magnesiumklorid till en liter vatten. Alternativt kan du köpa en flaska från butiken. Drick detta hela dagen.

Flytande psylliumskal är ett av de bästa naturliga botemedel mot förstoppning.
För att åtgärda ditt proteinpulver-inducerade tarmproblem, tillsätt en till två teskedar psyllium hus k i pulverform till din kalla morgonshake. Låt pulvret sitta i ditt glas i cirka fem minuter för att skapa en gel innan du dricker. Upprepa detta i flera dagar tills dina tarmar rör sig normalt.

Överväg terapi med äppelcidervinäger.
Tillsätt två matskedar äppelcidervinäger till åtta uns vatten. Vinägerns surhet kommer att stimulera tarmrörelser. Alternativt kan du dricka två matskedar Bragg ekologisk vinäger dagligen.

Hur mycket protein behöver man?

Protein är en av livets byggstenar, och vi behöver det för att bygga och underhålla muskler, ben, blod, hår, naglar och hud. Det spelar också en roll för att bibehålla din ämnesomsättning, hälsosamma blodsockernivåer och hålla dig mätt längre. De flesta borde få ungefär hälften av sina dagliga kalorier från kolhydrater, 20 procent från protein och 30 procent från fett. Om du tränar regelbundet kanske du vill sikta högre i proteinintervallet. Å andra sidan, om du är överviktig eller tränar mindre än två gånger i veckan, kanske du vill sänka ditt proteinintag för att förhindra potentiella hälsoproblem som förstoppning, njurskador, sura uppstötningar eller gikt.

Vilka är biverkningarna av överskott av protein?

Högt intag av protein i kosten kan leda till förstoppning och andra negativa effekter som:

  • Diarré: Även om det är ovanligt, upplever vissa människor diarré efter att ha ätit proteinrik mat. Detta är mer sannolikt när någon har en allergi mot ett specifikt protein eller en intolerans mot de stora mängder fibrer som behövs för att bromsa matsmältningen.
  • Viktökning: Överskott av protein kan omvandlas till fett, vilket kan bidra till utvecklingen av hjärt-kärlsjukdomar, diabetes och fetma. -- Sura uppstötningar och halsbränna: De matsmältningsenzymer som behövs för att bryta ner protein producerar syra, vilket kan orsaka symtom på sura uppstötningar och halsbränna.
  • Uttorkning: Det överdrivna avfallet som produceras av proteinrika livsmedel kan orsaka uttorkning, vilket kan leda till en mängd olika hälsoproblem som benförlust, förstoppning, hjärt-kärlsjukdomar, diabetes och till och med cancer. - Gikt: Överskott av protein kan utlösa gikt, en typ av artrit som orsakas av för mycket urinsyra i blodet.

Hur undviker man dessa biverkningar?

Du kan undvika dessa negativa effekter genom att dra ner på ditt proteinintag eller gå över till en växtbaserad kost med kontrollerade portioner animaliskt protein. Du kan också vidta dessa försiktighetsåtgärder:

  • Drick tillräckligt med vatten: Se till att du dricker tillräckligt med vatten, vilket hjälper till att befria kroppen från gifter och håller dig hydrerad.
  • Minska ditt fettintag: Ha ditt totala fettintag i åtanke när du planerar dina måltider. Ingredienser med hög fetthalt som grädde, smör, olja och bacon kan orsaka förstoppning.
  • Ät färre kolhydrater: De matsmältningsenzymer som behövs för att bryta ner kolhydrater är socker och fett, som kan läggas snabbt om du inte är försiktig.

Slutsats

Proteinpulver kan hjälpa dig att få muskler, gå ner i vikt och känna dig mer energisk, men det kan också orsaka några allvarliga hälsoproblem om du inte är försiktig. Så se till att du läser etiketterna och förstår hur ditt proteinpulver är tillverkat. Och prata med din läkare innan du gör några dietförändringar.

Om du vill förbättra din kondition eller bara komplettera din dagliga måltidsplan med högkvalitativt protein, har vi precis vad du behöver. Kolla in vår topplista på det bästa vassleproteinpulvret!