Kan man blanda olika sorters proteinpulver?

Du har precis kommit tillbaka från gymmet och du mår bra. Du går till köket för att göra en shake efter träningen, och när du sträcker dig efter proteinpulvret märker du att du har två olika sorter: vassle och kasein. Man börjar undra, kan man blanda olika proteinpulver? Är det säkert? Svaret är ja, du kan blanda olika proteinpulver, och det är säkert. Att blanda olika proteinpulver kan faktiskt vara fördelaktigt, eftersom det kan ge dig ett bredare utbud av aminosyror för att hjälpa till med muskelåterhämtning. Så, nästa gång du gör en shake efter träningen, var inte rädd för att blanda ihop det!

Kan man blanda proteinpulver?

  • Vissa produkter har inte rätt proteininnehåll för att stödja muskeltillväxt om du inte blandar dem.
  • Att blanda proteinpulver ska alltid syfta till att skapa en bättre aminosyraprofil.
  • Vassle och kaseinprotein är två alternativ som folk ofta blandar, men det är den kombinationen som kanske inte är idealisk.

Är det säkert att blanda proteinpulver?

Du har ditt proteinpulver och du vet att det hjälper dig att nå dina träningsmål. Men tänk om du kunde få ännu fler fördelar av samma proteinpulver genom att blanda det med en annan sort? Tja, du kan, och det är det. Genom att blanda olika proteinpulver öppnar du dina shakes efter träning för ett bredare utbud av nyttiga aminosyror.

Detta gäller särskilt för växtbaserade proteinpulver, som ofta har lägre proteininnehåll. Dessa proteiner är också svårare att smälta, vilket innebär att dina muskler går miste om de essentiella aminosyrorna medan din kropp arbetar med att bryta ner proteinet. Att blanda ett växtbaserat proteinpulver med ett vassleproteinpulver kan hjälpa till att lösa dessa problem och stödja muskeltillväxt och återhämtning.

Se bara till att inte ta för mycket protein om du inte är van vid det. Ta en halv skopa av varje istället för två hela skopor annars kanske du känner dig uppsvälld.

2 fördelar med att blanda proteinpulver

Det finns två huvudsakliga fördelar med att blanda proteinpulver.

Lägger till smak

För det första kan det göra dina shakes roligare genom att ge dig fler smakalternativ. Bara för att du tar en proteinshake betyder det inte att du måste hålla fast vid samma smak hela tiden. Du kan blanda olika pulver för att få olika smakkombinationer, som choklad och vanilj eller bär.

Det är också ett bra sätt att använda upp proteinpulver som kan ligga kvar i ditt skåp. Till exempel, om du har ett smaksatt kaseinproteinpulver som du inte kommer att använda snart, kan du blanda det med ett vassleproteinpulver som har en trevlig smak för att använda upp kaseinet och spara lite pengar.

Ger ett mer komplett protein

Den andra fördelen med att blanda proteinpulver är att man kan kombinera proteiner som har olika fördelar. Till exempel innehåller många vassleproteiner grenade aminosyror som leucin som är bra för att bygga muskler. Men om du blandar dem med ärtproteinpulver som har grenade aminosyror samt massor av protein, ger du dina muskler allt de behöver för tillväxt och reparation.

Nackdelar med att blanda proteinpulver

Det finns också ett par anledningar till varför det inte är den bästa idén att blanda proteinpulver.

Ojämn konsistens

Vissa proteinpulver blandas lättare än andra. Till exempel kan vassleprotein vara lite kornigt och risproteiner är notoriskt kritiga. Genom att blanda dessa med lättare proteiner är det mer sannolikt att du får en ojämn konsistens och smak. Detta beror på att de lättare proteinerna tenderar att grumla strukturen hos tyngre proteiner.

Om ett av de två proteinpulvren du blandar inte löser sig lätt kan du få en riktigt konstig konsistens.

Får fel aminosyraprofil

Som vi nämnde tidigare har vissa proteinpulver fördelar för muskeltillväxt och reparation samt för att bygga och underhålla dina ben. Genom att blanda proteiner riskerar du att få aminosyraprofilen fel.

Det vill säga att kombinera ärtprotein med vassleprotein ger dig för mycket leucin och inte tillräckligt med aminosyror som valin som är lika viktiga för att bygga muskler.

Att få en redan blandad proteinpulverblandning garanterar att aminosyraprofilen är bra.

Hur mycket protein ska jag ta per portion?

Även om det finns en standardmängd på ca 25 gram för vuxna, kan det vara för mycket eller för lite för dig. Den bästa mängden kommer förmodligen att vara cirka 20 gram för kvinnor och cirka 25 gram för män. De flesta som tränar borde ta mer än genomsnittspersonen.

De som är äldre eller behöver fokusera främst på viktupprätthållande bör förmodligen hålla sig till den nedre delen av intervallet - runt 20 till 25 gram. De som är yngre och vill bygga muskler bör sikta på den högre delen av intervallet - runt 40 till 45 gram.

Slutsats

Vi hoppas att du nu förstår fördelarna och nackdelarna med blandade proteinpulver. Om du vill få muskler, gå upp i vikt och bibehålla benhälsa är att blanda proteiner ett bra val. Detta är mycket mer sannolikt att hända med hela livsmedel men kan uppnås med proteinpulver också.

Vissa proteinpulver har redan en bra aminosyraprofil, som vassle, och förbättras inte riktigt genom att blanda det med andra proteiner. Växtbaserade proteiner är de som saknar flest aminosyror och att blanda dem kan verkligen göra skillnad.

Vissa människor hävdar också att att blanda olika typer av protein minskar uppblåsthet, även om jag personligen aldrig har märkt någon skillnad.