Kan man dricka proteinpulver istället för att äta mat?

Ja, men det är inte lika nyttigt som riktig mat. Att äta riktig mat är alltid bättre än att dricka proteinpulver eftersom det också ger fibrer och andra näringsämnen som proteinpulver inte har. Det är dock fortfarande viktigt att äta regelbundet om du försöker bygga muskler eller förlora en betydande mängd kroppsfett. De flesta tycker att det är lättare att äta mindre än de borde, snarare än att räkna ut hur man räknar kalorier och portionsstorlekar.

Det är därför proteinshakes kan vara fördelaktiga. Du gör det snabbt, och även om det kanske inte smakar så gott, kan du dricka det utan att tänka på hur mycket du äter. Proteinshakes är också bekvämare än att laga mat om du inte har mycket tid efter jobbet eller skolan.

Det är bäst att bara använda proteinshakes tillfälligt tills du utvecklar bättre matvanor. Det är också en bra idé att äta protein direkt efter att ha druckit en för att maximera proteinsyntessvaret.

Proteinpulver vs riktig mat

Det främsta problemet med att ersätta riktig mat med proteinpulver är att den inte innehåller tillräckligt med vitaminer och mineraler. Proteinpulver är i huvudsak bara protein och ibland några tillsatta vitaminer.

Att ersätta all mat med proteinpulver kommer att kraftigt begränsa ditt intag av vitamin A, B6, C, D och E. Det kommer också att drastiskt minska ditt intag av folat, järn, zink och kalcium. Proteinpulver innehåller inte många av de andra viktiga näringsämnen din kropp behöver, såsom omega-3-fetter, klorid och natrium.

Mat kommer alltid att vara överlägset proteinpulver eftersom det innehåller många andra viktiga näringsämnen vid sidan av protein. Inte bara det, utan hela livsmedel som magert kött,

Proteinpulver kan också innehålla konstgjorda sötningsmedel, onaturliga smakämnen och bekämpningsmedel. Riktig mat smakar vanligtvis bättre, så du kommer förmodligen att lägga till extra naturliga sötningsmedel för att smaka bättre, som honung, lönnsirap eller agavenektar. Dessa naturliga sötningsmedel är mycket bättre för dig än konstgjorda sötningsmedel.

Av dessa skäl är det bäst att undvika proteinpulver så mycket som möjligt och fokusera på att äta riktig mat. Men om du inte har tillgång till hälsosam mat eller om du är i en tidskris, är proteinpulver bättre än ingenting.

Ett bättre val är att använda en måltidsersättningshake gjord av riktiga livsmedelsingredienser. Du kan hitta en kombination av fem till nio portioner frukt och grönsaker i dessa produkter. De smakar vanligtvis bättre än proteinpulver och är mycket hälsosammare för dig.

Måltidsersättningshakes är gjorda för att innehålla en balanserad kost av vitaminer, mineraler, protein, kolhydrater och fett. De innehåller också en hälsosam dos antioxidanter för att öka din antioxidantpool.

Proteinpulver för viktminskning

Du kan använda proteinpulver för att minska ditt kolhydratintag. Att sänka kolhydratintaget hjälper också till att minska triglycerider, öka HDL (bra) kolesterol och minska hjärthälsosamma fetter som finns i artärtäppande triglycerider.

För dem som är överviktiga kan minskade kolhydrater också bidra till en betydande inverkan på hälsan genom att sänka insulinnivåerna. Denna övergångsperiod kan orsaka viss viktminskning, men också betydande förbättringar av typ 2-diabetes.

För mer info läs vår artikel om proteinpulver är bra för viktminskning.

Hur mycket protein ska jag äta per dag?

Majoriteten av människor bör äta 0,8 g-1,7 g protein per kilo kroppsvikt och dag. Äldre personer och de som tränar mycket behöver mer protein.

Detta översätts till:

  • 1 g protein/kg kroppsvikt för den allmänna befolkningen
  • 1g - 1,5 g protein/kg kroppsvikt för äldre
  • 1,2 g - 1,6 g protein/kg kroppsvikt för idrottare

De flesta människor misslyckas med att ta hänsyn till sin vikt när de räknar ut hur mycket protein de ska äta per dag. Detta är ett misstag eftersom mängden protein du behöver beror på din vikt, fysiska aktivitet och ålder.

Slutsats

Proteinpulver kan tillsättas i många olika typer av måltider. Det kan läggas till:

  • Frukostdrycker: smoothies och kaffe
  • Lunchmåltider: för att fylla upp soppor, såser och grytor eller i stället för panering vid tillagning av kött
  • Middagsmåltider: för att öka proteinhalten och ge smak åt dina rätter

Proteinpulver kan hjälpa dig att nå ditt dagliga proteinmål. Det kan också hjälpa dig att uppfylla andra näringsmål som de som finns i frukt och grönsaker.

Du kan också använda proteinpulver som mellanmål på eftermiddagen när det inte är ett alternativ att äta mat. Det är dock bäst att äta mat istället för att bara lita på proteinpulver för din dagliga näring.

Det går bra att ersätta en måltid eller ett mellanmål med proteinpulver men det rekommenderas inte att ha proteinpulver som huvudmåltid varje dag. Detta beror på att proteinpulver inte är näringsmässigt kompletta.

Om du vill ersätta fler måltider bör du istället lägga vantarna på måltidsersättningsshakes. Dessa produkter innehåller alla nödvändiga vitaminer, mineraler och fetter och är komplett näring.

Innehållsförteckning