Kan proteinpulver vara skadligt för hjärtat?

Om du har forskat om vassleprotein har du förmodligen läst någonstans att det kan ha en negativ effekt på din hälsa.

Ett påstående som är extra oroande är att vassleprotein kan skada din hjärthälsa.

Det är förmodligen det sista du vill höra om du försöker bygga muskler och få styrka.

Den goda nyheten är att dessa påståenden till stor del är överdrivna. Och i den här artikeln kommer jag att förklara varför dessa påståenden inte är sanna.

Snabb sammanfattning

  • Olika studier har olika slutsatser om vassleproteinets effekt på ditt hjärta.
  • Vissa studier har funnit att vassleprotein är skadligt, men fler har funnit att det är fördelaktigt.
  • Så länge du inte konsumerar för mycket vassleprotein bör du vara säker. Måttlighet är nyckeln!

 

Är vassleprotein dåligt för ditt hjärta?

Det går en del rykten ute i träningsvärlden att proteinpulver kan vara farligt för hjärtat.

I motsats till vad vissa personer hävdar, är vassleprotein inte dåligt för ditt hjärta. I själva verket kan det till och med vara fördelaktigt. En studie fann att intag av vassleprotein efter ett träningspass kan hjälpa till att minska blodtrycksnivåerna. En annan studie fann att intag av vassleprotein innan du går och lägger dig kan förbättra din hjärtfunktion och minska inflammationsnivåerna. Inte bara det, men vassleprotein är också en stor källa till grenkedjiga aminosyror - en av musklernas byggstenar.

Men det finns en viss sanning i ryktet.

Överdriven användning av vassleprotein kan ha en negativ effekt på din hjärthälsa. Låt oss dyka djupare och ta en titt på vad studierna säger oss om vassleprotein och din hjärthälsa.

Och när du läser den här artikeln, tänk på att allt jag nämner här gäller rent vassleproteinkoncentrat. Andra former av vassle (som hydrolyserad vassle, vassleisolat etc.) kan ha andra effekter.

Vassleprotein kan täppa till dina artärer

En forskning på möss fann att hur vassleprotein bearbetas i kroppen kan orsaka att plack bildas i dina artärer.

Forskningen fann att gnagare som matades på proteinrik dieter utvecklade 30 % mer plack än gnagare på lågproteindieter.

Plack utvecklas när överskott av aminosyror från vassleprotein aktiverar ett annat protein som kallas mTOR.

Tänk på mTOR som en tickande bomb. Varje gång mTOR-proteinet aktiveras skapar det förutsättningar för att plack kan bildas. Ju fler gånger mTOR aktiveras, desto mer sannolikt är det att plack utvecklas.

Även om denna forskning inte gjordes på vassleprotein är den fortfarande relevant.

Så om högt protein kan vara dåligt för dina artärer, kan vassleproteintillskott vara det också.

Vassleprotein kan öka blodsockret

Vassleprotein innehåller ofta mycket socker vilket leder till ökat blodsocker.

För höga blodsockernivåer (även kallad hyperglykemi) är en känd riskfaktor för hjärtsjukdom.
Plus, vassleprotein ökar också hastigheten med vilken din kropp absorberar fett. Och för mycket fett i ditt blod kan också vara farligt för din hjärthälsa.

Men denna biverkning är lätt att åtgärda. Du behöver helt enkelt välja ett vassleproteinpulver som inte har något (eller minimalt) socker och fett.

Fördelar med vassleprotein för kardiovaskulär hälsa

Trots att det möjligen är dåligt för ditt hjärta i överskott, har vassleprotein fördelar när det tas med måtta.

Det kan hjälpa dig att gå ner i vikt

Det finns mycket forskning som visar att vassleprotein hjälper dig att gå ner i vikt om du försöker banta. Övervikt är en känd riskfaktor för hjärtsjukdomar.

Det kan sänka blodtrycket

En studie fann att tillskott med vassleprotein i 6 veckor minskade blodtrycket hos människor. Men denna studie gjordes med ganska mycket (22g protein) varje dag.

En annan studie där människor konsumerade mindre (4g per dag) såg inga effekter på blodtrycket.

Så om du vill sänka ditt blodtryck måste du förmodligen öka din dagliga proteindosering.

Lägre LDL-kolesterol

En studie fann att tillskott med vassleprotein i 6 veckor sänkte LDL-kolesterol (den dåliga sorten) hos människor.

Så vassleprotein verkar hjälpa till att sänka LDL-kolesterolet och kan också hjälpa dig att bränna några extra kalorier. Men bara när det tas i måttliga doser.

Håll dig till den rekommenderade dosen

För att undvika att skada ditt hjärta av misstag bör du inte överskrida den rekommenderade dosen på 25-50 g vassleprotein per dag.

Som med alla kosttillskott är måttfullhet nyckeln.

Kolla in fler artiklar om proteinpulver:

Slutsats

Även om det är allmänt trott att proteiner är bra för ditt hjärta, är det viktigt att komma ihåg att alla kosttillskott eller mat kan vara dåligt för dig i stora mängder.

Vassleprotein verkar ha fler fördelar när det tas i måttliga mängder. Så du bör hålla dig till de rekommenderade doserna som beskrivs i den här artikeln.