Kan man ge proteinpulver till sitt barn?

Det är inte bara vuxna som kan behöva tillskott av protein i form av proteinpulver. Även barn och ungdomar kan behöva få i sig mer protein i form av ersättning eller shakes, detta under vissa förutsättningar.

Svaret på rubrikens fråga är att man kan ge proteinpulver till sitt barn men att det gäller att vara lite extra uppmärksam och lite extra försiktig. Det är också nödvändigt att man har ett bra skäl till att ge barnet proteinpulver.

OBS! Artikeln gör inte anspråk på att vara komplett när det gäller alla frågor kring proteinpulver till barn. Du rekommenderas också konsultera läkare innan du börjar ge proteinpulver till ditt barn.

Kan man ge proteinpulver till sitt barn?

  • Ja, om barnet äter mycket lite eller är kräset
  • Ja, om hen inte går upp i vikt eller faller under sin kurva
  • Ja, om barnet har en metabol sjukdom
  • Ja, om barnet/ungdomen har ett större proteinbehov till följd av träning

 

Proteinpulver som komplement till maten

Det är vanligt att barn i alla åldrar är kräsna i maten och har en mycket begränsad kosthållning. Många är de föräldrar som har oroats över att sonen eller dottern bara äter pasta!

Ofta sägs det att barnen får i sig det de behöver och att man som förälder inte behöver vara orolig. Det betyder dock inte att du inte kan hjälpa ditt barn att bredda näringsintaget. Det finns proteinpulver för vuxna som även barn kan dricka. Ett förslag är att blanda i en matsked i en smoothie och ett annat är att mixa i pulver i pannkakssmeten.

Bra att komma ihåg är dock att proteinpulver är mycket koncentrerade. En skopa brukar ge 25-30 gram protein och det är inte långt ifrån dagsrekommendationerna för barn och ungdomar.

Vad är det då för proteinpulver du bör välja? För ett så hälsosamt val som möjligt rekommenderas att du väljer bort pulver med smak och pulver med sötningsmedel. Att välja ett så neutralt pulver som möjligt är alltså vägen att gå.

Proteinpulver till barn som inte följer sin kurva

Det kan finnas flera skäl till att ett barn inte ”följer sin kurva”. Allergi, överkänslighet och medfödda sjukdomar är några anledningar. En brist på näring och framför allt brist på protein är en ytterligare. Vid brist på protein finns risk för att tillväxten stannar av och att immunförsvaret försämras (vilket kan hindra tillväxten ytterligare).

För barn som har en dokumenterad brist på protein, vilken visar sig exempelvis i avstannad tillväxt, är ett proteintillskott i form av pulver eller lösningar ett alternativ. Det första alternativet bör alltid vara protein från riktig mat, men ibland kan det näst bästa alternativet vara helt rätt.

“Om ett barn inte kan äta en balanserad kost på grund av en kronisk sjukdom eller intolerans mot livsmedel kan tillskott med protein vara till hjälp.”

Is Protein Powder Good For Kids, Medical News Today

Tillskott med proteinpulver vid metabola sjukdomar

Metabola sjukdomar orsakas när det sker en störning av metabolismen (ämnesomsättningen) för exempelvis fetter, aminosyror (protein) och kolhydrater. Störningen gör att kroppen inte kan fungera normalt och det är vanligt med följdsjukdomar.

Om metabolismen inte fungerar kan det uppstå brist på vissa ämnen, såsom exempelvis proteiner/aminosyror med de sjukdomstillstånd som det kan ge upphov till.

I det fall barnet har brist på proteiner kan tillskott med proteinpulver komma ifråga. Det är dock ytterst viktigt att sammansättningen av aminosyror är optimal för barnets ämnesomsättning. Det är inte alltid proteinpulver med en komplett aminosyraprofil kan användas.

Barn som lider av sjukdomen fenylketonuri ska till exempel få i sig minimalt med aminosyran fenylalanin, vilket innebär att barnet får ta specialtillverkade blandningar av aminosyror.

Barn och ungdomar som tränar har ett större proteinbehov

Den som tränar och är fysiskt aktiv har väl ett större proteinbehov än någon som är mindre aktiv? Livsmedelsverket har tagit fram en överskådlig bild över rekommendationer för proteinbehov för tränande ungdomar. Myndigheten utgår, vilket ju är korrekt, ifrån att ungdomar som tränar har ett större proteinbehov än vad ungdomar med lägre grad av fysisk aktivitet har.

För en 16-årig tjej (55 kg) med lägre aktivitetsgrad är rekommendationen 60-120 gram protein per dag. För en 16-årig tjej som tränar är myndighetens rekommendation 63-125 gram protein per dag.

För en 16-årig pojke (60 kg) med en lägre aktivitetsgrad rekommenderar Livsmedelsverket ett proteinintag på 73-145 gram protein per dag. En 16-årig pojke med en högre aktivitetsgrad har ett proteinbehov på 78-155 gram/dag.

Skillnaderna är inte betydande sett dag för dag, och spannen är som synes mycket stora, men siffrorna visar generellt på ett större proteinbehov för den som tränar. Det här behovet kan man givetvis täcka med vanlig mat, men i tider med mycket träning kan ett komplement med proteinpulver vara ett alternativ.

Sammanfattning

Det kan finnas perioder och tillfällen då du kan ge proteinpulver till ditt barn. Ett exempel är ungdomar som är flitiga med fysisk träning. Ett annat exempel är barn som av olika anledningar äter dåligt och riskerar att stanna i tillväxt. Det kan också finnas situationer då du ska ge proteinpulver till ditt barn. Då handlar det framför allt om metabola sjukdomar.

I alla lägen gäller det dock att ta reda på fakta och ta välgrundade beslut. Proteinpulver ska till exempel aldrig vara en ersättning för en varierad kost med “riktig mat”.