Ska jag välja vassle eller kasein?

Det finns många olika proteinpulver på marknaden, och det kan vara svårt att avgöra vilket som är rätt för dig. Två av de mest populära typerna av proteinpulver är vassle och kasein. Men vad är skillnaden mellan de två, och vilken ska du använda?

Vad är vassleprotein?

Vassleprotein är ett komplett protein som är naturligt rikt på alla nio essentiella aminosyror. Det är ett av de snabbast smältande proteinerna, och dess aminosyror hälls snabbt ut i blodomloppet. Dess höga näringsvärde gör vassleprotein till ett bra val för återhämtning efter träning och för att bygga upp eller behålla muskelmassa. Det är också naturligt rikt på grenkedjiga aminosyror, som inte är vanligt förekommande i andra proteinkällor och är viktiga för att bibehålla muskelstyrka och prestanda.

På grund av dess styrka används vassleprotein ofta i proteinpulver för att bygga muskler och de som tränar regelbundet. Det är också det vanligaste proteinet i mejeriprodukter som yoghurt och keso.

Hur man använder vassleprotein

På grund av dess korta matsmältningstid är vassle bäst att använda för proteintillskott vid olika tillfällen på dagen. För återhämtning: Tillsätt vassle i din måltid efter träningen eller shake för att kickstarta proteinsyntesen, öka hastigheten för muskelökning och påskynda återhämtningstiden.

Vassle är ett utmärkt basprotein i pre-workout shakes menat att ge dig energi, uthållighet och styrka för din träning. Den kan även användas i smoothies efter träningen för återhämtning och som måltidsersättning för de som försöker gå ner i vikt.

Vad är kasein?

Kasein är det andra av de två proteinfragment som finns i mejerimjölk. Kaseinproteiner bildar strukturen hos animalisk mjölk och är kända för att vara lättsmälta - men mycket långsamt. Detta gör kaseinproteiner till ett bra val för morgontillskott eftersom de håller dig mätt längre. Kasein tros också stärka och skydda dina leder, särskilt när du åldras.

På grund av dessa fördelar ingår kaseinprotein ofta i återhämtningsshakes och kosttillskott på natten. Detta gör att du kan syntetisera protein hela natten. Det kan också gynna din kropp genom att stärka ditt immunförsvar och förbättra din allmänna hälsa.

Hur använder man kaseinprotein?

På grund av den långa nedbrytningstiden för kasein, är detta protein bäst att användas för nattliga återhämtningsshakes. Den kan också användas när du vill öka ditt dagliga proteinintag utan att stimulera ett extremt insulinsvar (dvs en eftermiddagsgodis).

Skillnader mellan vassle och kasein

Både kasein och vassle är kompletta proteiner, vilket innebär att de innehåller alla nödvändiga aminosyror som våra kroppar inte kan göra och måste få från mat. Både vassle och kasein är rika på alla essentiella aminosyror, inklusive arginin, valin, leucin, isoleucin och treonin. Vassleprotein är dock särskilt rikt på aminosyran glutamin, som är ansvarig för muskeltillväxt och utveckling samt reglering av immunsystemet.

Även om både kasein och vassle är lättsmälta proteiner, skiljer sig i vilken utsträckning de bryts ned. Vassle bryts lättare ned, vilket betyder att det snabbt släpps ut i blodet och stimulerar proteinsyntesen. Kasein bryts långsammare ner, vilket innebär att det stannar längre i magen och främjar mättnad, samtidigt som det släpper protein långsamt ut i blodet.

För- och nackdelar med vassle och kasein

För- och nackdelar med vassle:

  • Består av många nyttiga aminosyror
  • Ökar muskeltillväxt och utveckling
  • Ökar immunförsvaret
  • Absorberas lätt
  • Består av många dietfetter
  • Kan orsaka magbesvär för vissa människor

För- och nackdelar med kasein:

  • Har en lång nedbrytningstid; hjälper dig att känna dig mätt längre
  • Främjar muskeltillväxt och utveckling över tid
  • Ökar immunförsvaret
  • Sakta absorberas
  • Innehåller en del omättat fett
  • Kan orsaka magbesvär för vissa människor

Hur man väljer vilken som är rätt för dig

Både kasein och vassle är fantastiska proteiner, så det beror på dina mål om du ska välja det ena eller det andra.

Vassleprotein är ett snabbverkande protein som tas upp snabbt av kroppen. Detta gör den idealisk för återhämtning efter träning, eftersom den kan hjälpa till att återuppbygga muskelvävnad och fylla på energidepåer. Kaseinprotein, å andra sidan, är ett långsamt verkande protein som frigörs långsammare i blodomloppet. Detta gör den idealisk för användning före sänggåendet, eftersom den kan hjälpa till att förhindra muskelnedbrytning över natten.

Så, vilket proteintillskott är rätt för dig? Om du letar efter en snabb återhämtningsmåltid efter träning, är vassleprotein det rätta valet för dig. Å andra sidan, om du tenderar att gå och lägga dig efter ditt träningspass och du vill ha ett tillskott som hjälper till att förhindra muskelnedbrytning medan du sover, så är kaseinprotein det rätta valet.