Ska man ta proteinshakes innan man går och lägger sig?

Klockan är 20.00 och du har precis avslutat ditt träningspass för dagen. Du mår bra, men du vet att du måste fylla på din kropp innan du lägger dig. Du diskuterar om du ska ha en proteinshake eller inte. Å ena sidan har du hört att det är en bra idé att ta en proteinshake innan du lägger dig. Å andra sidan är du inte säker på om det verkligen är nödvändigt. Så vad ska du göra? Låt oss ta en titt på för- och nackdelarna med att dricka en proteinshake före sänggåendet.

Fördelar med proteinshakes innan sänggående

Det finns några fördelar med att ta en proteinshake före sänggåendet. Dessa skäl är varför många människor inkluderar proteinshakes som en del av sin kost och/eller träning.

  • Hjälper dig att bygga muskler. Om du tränar för att bygga muskler är en proteinshake ett bra sätt att lägga till protein i din kost. Protein hjälper din kropp att återuppbygga vävnad och skapa ny muskelmassa. Detta inkluderar både dina muskler och vävnad som hår och hud.
  • Hjälper dig att gå ner i vikt. En högkvalitativ proteinshake är också ett bra sätt att lägga till hälsosamma kalorier till din kost. Bra kalorier hjälper dig att fylla dig och skapa ett kaloriunderskott, vilket hjälper dig att gå ner i vikt.
  • Främjar bättre prestanda. En proteinshake kan ge dig den energi du behöver för att fortsätta vara aktiv. Det kan också hjälpa till att minska muskelsmärta och ömhet.
  • Förbättrar energinivåerna. En proteinshake kan ge dig en boost av energi, vilket är bra om du redan känner dig lite trött. Detta kan göra det möjligt för dig att fortsätta träna eller avsluta din natt med en explosion av produktivitet.
  • Förbättrar sömnkvaliteten. Att ta en proteinshake före sänggåendet kan hjälpa dig att få bättre sömn. Detta beror på effekterna av protein på din hjärna. Protein hjälper till att förbättra kommunikationen mellan hjärnceller, vilket hjälper till att minska sömnlöshet och förbättra sömnmönster.

Nackdelar med proteinshakes före sänggåendet

Det finns också några nackdelar med att inkludera proteinshakes i din dagliga rutin. Detta är anledningar till att många undviker proteinshakes. Det är dock viktigt att komma ihåg att allt med måtta!

Dessutom kan många av dessa nackdelar undvikas helt enkelt genom att välja ett högkvalitativt proteinpulver.

  • Kan leda till ytterligare socker. Många proteinshakes är laddade med tillsatt socker. Detta socker gömmer sig ofta under olika namn, såsom dextros, maltodextrin och oligosackarider. Socker tillför kalorier och bidrar till en hög glykemisk belastning – båda kan vara problematiska för personer som är överviktiga eller ur form. Undvik denna nackdel genom att välja en proteinshake som inte har tillsatt socker - speciellt socker som du kanske inte känner till vid namn, som maltodextrin, dextros eller oligosackarider.
  • Kan innehålla höga mängder natrium. Proteinshakes, även de gjorda med naturliga ingredienser, innehåller ofta en hög mängd natrium. Detta tillsätts ofta för att förhöja smaken och lägga till smak. Detta natrium kan orsaka problem för personer med högt blodtryck. Undvik denna nackdel genom att hitta en proteinshake som inte har något tillsatt natrium (eller lågt tillsatt natrium). Du kan också lägga till dina egna kryddor till proteinshaken för att ge smak utan att öka ditt natriumintag.
  • Förberedda ingredienser kanske inte uppfyller dina hälsomål. Vissa proteinshakes innehåller ingredienser som inte är hälsosamma, som höga mängder mättat fett eller transfetter. Andra kan innehålla konstgjorda sötningsmedel eller kemikalier som du helst vill undvika. Undvik detta nackdel genom att läsa ingrediensetiketten och göra en snabb internetsökning för att identifiera eventuella ohälsosamma ingredienser. Du kan också be en näringsinriktad vän om rekommendationer.
  • Kan orsaka gastrointestinala problem. Vissa människor upplever illamående, magsmärtor eller diarré efter att ha druckit en proteinshake. Detta är mer sannolikt att inträffa om du äter en mycket stor måltid på natten, även om det också kan orsaka problem om du har en känslig mage. Undvik denna con genom att äta en liten del av din proteinshake på natten och öka storleken under loppet av några dagar. Du kanske också vill välja ett proteinpulver som är naturligt härlett och som innehåller levande enzymer (dessa enzymer hjälper till att bryta ner proteiner och kan hjälpa till med matsmältningen).

Är det bättre att ta proteinshaken innan du lägger dig?

Vissa människor hävdar att det är bättre att ta en proteinshake före sänggåendet eftersom det ger energi till din kropp medan du sover. Detta kallas "proteintiming" och antyder att att ta protein före sänggåendet är bäst för muskeltillväxt. Andra säger att det är bättre att ta en proteinshake före träningen eftersom näringsämnena och energin ger dig en boost när du behöver det som mest.

Sanningen är att din kropp behöver protein hela dagen - inte precis innan du vaknar eller innan ett träningspass. Om det verkligen är en proteinbrist du upplever, är det fördelaktigt att möta det behovet när som helst på dagen.

Läs mer: När är det bäst att ta en proteinshake?

Slutsats

Sammanfattningsvis finns det inget klart "ja" eller "nej" svar på frågan om du ska dricka en proteinshake innan du lägger dig. Det beror verkligen på dina egna mål och vad du hoppas uppnå genom att dricka ett. Om du vill gå ner i vikt kan det hjälpa dig att nå det målet att dricka en proteinshake innan du lägger dig. Men om du bara vill behålla din nuvarande vikt så är det förmodligen inte nödvändigt. I slutändan är det upp till dig att bestämma om du vill dricka en proteinshake innan du lägger dig.

En proteinshake före sänggåendet kan också vara bra om du kämpar för att somna på grund av muskelsmärtor. Slutligen är det bäst att gradvis öka storleken på din shake eller byta till ett mer smältbart proteinpulver om din mage har det svårt med din nuvarande dos.

Om du funderar på att bygga muskler eller gå upp i vikt, skulle en proteinshake före träning eller dagtid vara bättre. Även om du definitivt kan dra nytta av båda.

Slutligen, den "rätta" tiden att ta din proteinshake beror på dina mål. Så se till att fokusera på dem innan du fattar några beslut. Lycka till och lämna gärna en kommentar eller fråga nedan... Jag svarar på varje kommentar!