Vad är bäst - whey-80 eller whey-100?

Du har säkert hört talas om vassleprotein – guldstandarden för muskeluppbyggnad och återhämtning. Men alla proteiner är inte skapade lika. Beroende på vad du siktar på att uppnå, kanske du vill överväga att välja mellan vasslekoncentrat, vassleisolat och andra former av vassle.

Här är vad du behöver veta.

Vad är vassle?

Innan vi går in på de olika formerna av vassle, låt oss ta en snabb titt på grunderna. Vassle är ett protein som finns i mejeriprodukter som yoghurt och ost. Det är också en biprodukt av den process som används för att skapa ost av mjölk.

I grund och botten, när du gör ost, tar du mjölkens proteiner och fetter och mixar dem till en fast massa. Mycket av vasslen som produceras under denna process dräneras av och används till saker som yoghurtproduktion och andra icke-mejeriprodukter.

Du kan köpa vassleproteinpulver i mataffären, och det är också en vanlig ingrediens i DIY-proteinbars.

Vasslepulver kan grupperas in i tre kategorier: koncentrat, isolat och hydrolysat.

När man pratar om whey-80 menar man generellt vasslekoncentrat. Whey-100 är det samma som vassleisolat.

Vad skiljer mellan vasslekoncentrat, isolat och hydrolysat?

Som ett näringstillskott finns vassle i tre former - koncentrat, isolat och hydrolysat. Koncentrat är den vanligaste formen du hittar på marknaden, och det utgör majoriteten av proteinpulver på marknaden. Isolat är samtidigt den renaste formen av vassle och anses allmänt vara bättre för din hälsa och för muskeluppbyggnad än koncentrat. Hydrolysat är en fragmenterad form av isolat som har försmälts, vilket gör det ännu lättare för din kropp att absorbera näringsämnena.

För att hjälpa dig välja den bästa formen för dina mål, här är en snabb sammanfattning av skillnaderna mellan koncentrat, isolat och hydrolysat.

Vasslekoncentrat (whey-80) vs vassleisolat (whey-100)

Som vi nämnde ovan är koncentrat den vanligaste formen av vasslepulver - och det är också den minst rena. Å andra sidan är isolat mer raffinerat och rent, och anses vara en form av protein av högre kvalitet.
Isolat är mer bearbetade, men de innehåller mindre fett, kolesterol och andra föroreningar. De har också mindre socker jämfört med kraftfoder. Eftersom isolat är mer bearbetade tenderar de också att bli dyrare.

Om du väljer ett koncentrat eller ett isolat beror på dina mål och vilken typ av produkt du vill köpa. Om du gör dina egna proteinbarer eller försöker dra ner på socker, kanske du föredrar ett vassleisolat i dina recept. Å andra sidan, om du är ute efter en bra shake efter träning, kommer en lika blandning av koncentrat och vatten att ge dig protein och kolhydrater – vilket gör det till det bättre valet om du vill lägga till muskler.

Den största skillnaden är pris och proteinkoncentration. Isolat är bättre än koncentrat vassle när det gäller proteinkoncentration och renhet. Koncentrat är mycket billigare och tillräckligt bra för de flesta användningsfall.

Hydrosolat vs isolat: Vad är skillnaden?

Om du beställer en flaska vasslehydrolysat får du ett mer premiumprotein som har brutits ner ännu längre än ett isolat.
Isolat bearbetas genom att de flesta av proteinfragmenten avlägsnas genom syra eller värme. Hydrolysat, å andra sidan, har smälts delvis av enzymer. Det resulterande proteinet är lättare för din kropp att absorbera – vilket är anledningen till att hydrolysat anses vara det bästa proteinet som finns.

Enligt vissa experter kan hydrolysat också vara lättare att smälta än att isolera. Det betyder att det blir lättare för magen.

Vilken form är bättre? Hydrolysat är mer bearbetat och kostar mer än isolat, så de är inte för alla. För de flesta människor är isolat lika effektiva för att bygga muskler.

Så vilken form ska man välja?

Det finns några saker att tänka på när du väljer mellan vasslekoncentrat, isolat eller hydrolysat. Vasslekoncentrat är det minst bearbetade och innehåller därför de mest bioaktiva föreningarna. Det är dock också det minst rena när det gäller proteininnehåll, så om du är ute efter att öka ditt proteinintag kanske vasslekoncentrat inte är det bästa alternativet. Vassleisolat är renare när det gäller proteininnehåll, men det är också mer bearbetat, så det kanske inte innehåller så många bioaktiva föreningar. Vasslehydrolysat är det renaste när det gäller proteininnehåll och är också det mest bearbetade, så det kanske inte innehåller så många bioaktiva föreningar.

Koncentrat är det billigaste alternativet och ger dig mest protein för pengarna. Isolat är något dyrare, men många tycker att de är snällare mot magen. Hydrolysat är det mest premiumproteinet och snällast för magen, vilket gör dem idealiska för idrottare eller alla som vill få ut det mesta av sina träningspass.

Är du ingen elitatlet så rekommenderar vi att du siktar på ett whey-80.