Vad är kollagen bra för?

Kollagen är det protein som finns mest i våra kroppar och spelar en nyckelroll för att stödja hälsan hos vår hud, hår, naglar och leder. Även om det oftast förknippas med skönhetsprodukter, har kollagen ett brett utbud av potentiella hälsofördelar.

Kollagen är bra för:

  • Ökad elasticitet i huden
  • Förbättrad ledfunktion
  • Bättre tarmhälsa
  • Minskad inflammation

En växande mängd vetenskapliga bevis tyder på att tillskott med kollagen kan ha betydande hälsofördelar. Till exempel fann en samling av 5 olika studier att ta ett kollagentillskott förbättrade ledfunktionen hos personer med artros.

Om du är intresserad av att prova ett kollagentillskott finns det några saker att tänka på:

  1. Kollagentillskott finns i olika former, inklusive pulver, vätska och kapslar.
  2. Kollagen kommer från antingen animaliska eller vegetabiliska källor.
  3. Du bör alltid rådgöra med en sjukvårdspersonal innan du tar något tillskott.
  4. Du kan öka din nivå av kollagen i kroppen naturligt genom att sova tillräckligt, träna och äta en hälsosam kost.

För att lära dig mer om de potentiella hälsofördelarna med kollagen, läs vidare i aritkeln!

Vad är kollagen?

Kollagen är ett protein som finns i djurens bindväv. Det är det vanligaste proteinet i djurriket, och det spelar en avgörande roll för strukturen och funktionen hos kroppens vävnader och organ. Kollagen är ansvarigt för styrkan och elasticiteten i huden, senor och ben. Det är också en viktig komponent i kroppens bindväv, som stöder och skyddar organ och andra strukturer i kroppen.

Kollagen är sammansatt av en lång kedja av aminosyror som hålls samman av starka bindningar. Detta gör kollagen mycket starkt och motståndskraftigt, men det gör det också svårt för kroppen att bryta ner och ta upp. När vi åldras producerar våra kroppar mindre kollagen, och detta kan leda till utveckling av rynkor, ledvärk och andra åldersrelaterade åkommor som vi allra helst vill undvika.

Kollagen är bra för dig eftersom det hjälper till att hålla vävnaderna i din kropp starka och friska. Det har också många andra fördelar, förutom att minska uppkomsten av rynkor och förbättra ledhälsa.

hudens aldrande

Bilden visar hur kollagen avtar med åldern och hur huden försämras

Kollagen förbättrar hudens hälsa och funktion

Om du letar efter ett sätt att förbättra din hudhälsa är kollagen ett bra alternativ att överväga eftersom ditt kollagenvärde försämras under åldringsprocessen. Detta påverkar hudens elasticitet och allmänna hälsa och brukar därför ge sig uttryck via rynkor och att sår lättare uppkommer. Genom att öka kollagenproduktionen kan du hjälpa till att minska rynkor och förbättra hudens elasticitet.

Baserat på den befintliga litteraturen från både djur- och mänskliga studier verkar det som om orala kollagentillskott förbättrar hudens elasticitet, turgor och återfuktning och minskar hudens rynkor och strävhet. Den befintliga premissen avslöjar att varken oralt eller topiskt kollagen är överlägset det andra; snarare minskar eller fördröjer båda typerna hudens åldrande.

- Al-Atif H. Collagen Supplements for Aging and Wrinkles: A Paradigm Shift in the Fields of Dermatology and Cosmetics.

Kollagen minskar ledvärk

ont i ledernaEn recension från 2018 med fem olika studier har visat att kollagentillskott kan förbättra ledrörligheten för personer som lider av artros. Här märktes påtagliga minskningar av VAS-värdet (Visuell Analog Skala) samt WOMAC-värdet (The Western Ontario and McMaster Universities Arthritis Index) i testpersoner som intog tillskott av kollagen.

En annan studie som sträckte sig över en 6-månadersperiod, var slumpartad, ‘dubbelblind’ såväl som placebokontrollerad. Den omfattade hundra kvinnor mellan 40 och 70 år som presenterades med olika grader av ledvärk och stelhet. Studien drog slutsatsen att under en period på 6 månader upplevde försökspersonerna som använde kollagentillskotten en minskning av stelhet såväl som ledvärk.

Om du lider av ledvärk via artros eller andra anledningar kan kollagen alltså vara värt ett försök. Det är dock viktigt att ha i åtanke att resultaten och effekterna inte kommer direkt, utan kan dröja veckor och ibland månader innan de märks. Tala med din läkare om huruvida kollagentillskott är rätt för dig.

Kollagen hjälper till med matsmältningen

problem med matsmältningVisste du att kollagen spelar en viktig roll i matsmältningen? Detta protein finns i matsmältningskanalen och hjälper till att bryta ner maten. Det hjälper också till att reparera slemhinnan i tarmen, vilket kan förbättra tarmens hälsa.

Faktum är att en nyligen slutförd studie från 2022 kom fram till slutsatsen att 93 % av deras kandidater som avslutat studien (och hade tagit tillskott med collagen), upplevde en minskning av problem med matsmältningen. Denna studie ägde rum under en 8-veckorsperiod, där de tydligaste positiva effekterna av collagen-tillskotten började märkas efter 6-veckor.

Om du är intresserad av att förbättra din tarmhälsa, kanske du vill överväga att lägga till kollagen i din kost. Detta protein kan hittas i olika livsmedelskällor, såsom benbuljong, kyckling och fisk. Du kan också ta kollagentillskott för att säkerställa att du får i dig tillräckligt med detta protein.

Hur kollagen minskar inflammation

Även om de exakta mekanismerna ännu inte är helt klarlagda, är det känt att kollagen har antiinflammatoriska egenskaper. Detta tros bero på närvaron av aminosyror som glycin och prolin, som har visat sig hämma frisättningen av inflammatoriska cytokiner. 

Kollagen innehåller glycin, en aminosyra med bevisad antiinflammatorisk och immunförsvarsstödjande effekt. Den innehåller också glutamin, som är nyckeln för att hantera inflammation i tarmarna.

- Kellyann Petrucci, M.S., N.D. www.mindbodygreen.com

Dessutom har kollagen visat sig öka produktionen av antioxidanter, som hjälper till att rensa bort skadliga, fria radikaler som kan ha en stor roll i bildandet av inflammationer.

Slutsats

Det finns många hälsofördelar med att ta kollagentillskott. Kollagen är det mest förekommande proteinet i kroppen och är ansvarigt för att ge struktur till vår hud, hår och naglar. Det spelar också en roll för led- och tarmhälsa.

Se till att du lär dig om de olika typerna av kollagen då varje typ har sina egna fördelar. 

Att lägga till kollagen till din kost kan bidra till att förbättra din allmänna hälsa och ditt välbefinnande. Hur mycket kollagen man behöver kan du läsa mer om i denna artikel. 

Värt att tänka på är också när man tar sitt kollagen.

Som med allt annat finns det såklart inte bara fördelar med kollagen. Läs gärna vår artikel 4 bivkerningar med kollagen.


Referenser: