Vad är kromtabletter bra för?

Krom är ett mineral som kan användas i många olika sammanhang. I industrin kan mineralet exempelvis användas för att skydda andra metaller, bland annat vid tillverkning av rostfritt stål.

Krom har också en roll att spela i kroppens fysiologi. Vad är krom bra för i kroppen? Framför allt har krom effekt på insulin och blodsocker. Ämnet kan stabilisera blodsockret och därigenom bland annat minska sötsug. Med kromtabletter kan det bli lättare att undvika onyttig kost.

Om du vill veta mer om kromtabletter och om vad ämnet gör i kroppen, läs då vidare här i artikeln. Du får svar på alla de frågor du kan tänkas ha kring krom som tillskott.

Snabböversikt: Fakta om krom och kromtabletter

  • Krom deltar i ämnesomsättningen
  • Krom kan minska sötsuget och kan bidra till viktnedgång
  • Diabetiker (typ 2) kan dra särskild fördel av mineralets effekter
  • Brist på krom är extremt ovanligt i Sverige
  • Med kromtabletter kan man maximera de positiva effekterna av stabilt blodsocker och minskat sötsug

Krom behövs för ämnesomsättningen

Krom har flera roller att spela i ämnesomsättningen och mineralet verkar på flera nivåer. Hur fungerar då krom rent konkret i kroppen?

För det första behövs krom för att kroppen ska bryta ner fett, kolhydrater och protein till energi. För det andra hjälper mineralet till med att öka insulinkänsligheten och reglera glukosvärdet(1, 2).

Vad det här betyder lite förenklat och på ren svenska är att krom kan göra att blodsockret stabiliseras. Det har gynnsamma effekter för kroppens hälsa överlag och på välmåendet. Ett stabilt blodsocker ger stabila energinivåer, ett starkare immunförsvar, en bättre nattsömn och en hel del andra fördelar.

För typ 2-diabetiker kan krom spela en ännu större roll. Det finns nämligen många studier som pekar på att tillskott med kromtabletter kan sänka/stabilisera blodsockret och öka insulinkänsligheten(3).Detta är faktorer som är extra viktiga för dem som lider av typ 2-diabetes.

Minskat sötsug med kromtabletter

Om nu krom hjälper till med att stabilisera blodsockret, kan det här mineralet hjälpa till med att minska sötsuget? Just frågan om att minska sötsuget är den som oftast brukar förknippas med krom.

I en studie från 2008 fick en grupp överviktiga vuxna kvinnor antingen ta ett tillskott med krom eller placebo under sammanlagt åtta veckor(4).

Resultaten visade att kvinnorna som hade tagit tillskott fick positiva effekter på totalt intag av mat, hungerkänslor och sug efter fet mat. De gick också ner mer i vikt än vad kontrollgruppen gjorde.

I en annan studie ingick sammanlagt 113 överviktiga personer som led av depression och som hade ett ökat intag av kolhydratrik mat. Efter åtta månader visade det sig att de personer som fick tillskott med kromtabletter upplevde minskad aptit och minskat sötsug jämfört med de som fick placebo(5).

När det gäller specifikt viktnedgång finns i övrigt lite motstridiga resultat. Vissa studier pekar på att krom kan bidra till viktnedgång medan andra inte kan påvisa någon effekt.

I en studie gick forskare igenom totalt elva forskningsresultat kring kromtabletter och viktnedgång. Studien visade på att viktnedgången hos deltagarna över 8-26 veckor i snitt var cirka 0,5 kilo kroppsvikt(6).Effekten är bevisad men samtidigt alltså av det mindre slaget.

Kan man ha brist på krom?

Det finns inga rapporter om krombrist hos friska personer(7).Det finns dock rapporter om krombrist hos personer som äter mycket ensidigt eller har någon underliggande sjukdom(8).De allra flesta får i sig tillräckligt med det här mineralet från kosten, förutsatt att kosten är någorlunda balanserad.

I Sverige finns ingen siffra för rekommenderat dagligt intag av krom. Myndigheterna i USA har dock tagit fram en siffra för vad som anses vara ett ”tillräckligt intag”. Den siffran är på 35 mikrogram för män och 25 mikrogram för kvinnor(9).

I vilken mat finns krom? Vilka livsmedel innehåller mest? Mineralet finns i princip överallt i naturen, i både jord och vatten. Det gör att krom finns i alla typer av livsmedel. De typer av livsmedel som innehåller mest krom är:

  • Kött
  • Baljväxter
  • Nötter
  • Fisk och skaldjur
  • Ägg
  • Fullkorn som havre och råg
  • Frukt
  • Grönsaker

Tabell: Innehåll av krom i olika vanliga livsmedel

Livsmedel

Krom (mikrogram per 100 g)

 

Fullkornsbröd

42

 

Potatis

24

 

Ägg

 

20

Broccoli

16

 

Äpple

 

14

 

Ost

 

13

 

Banan

10

 

Morot

 

9

 

Apelsin

 

5

 

Gröna bönor

 

4

Källor: 10, 11

Tabellen visar att möjligheterna att komma upp i mängder på 25-35 mikrogram per dag är stora. En balanserad kost med livsmedel från olika grupper ger enkelt dagsbehovet.

Kromtabletter som kosttillskott

Som vi har sett kan krom bidra till en bättre ämnesomsättning och dessutom minska sötsuget. Vi har också sett att intaget av det här mineralet genom kosten i de allra flesta fall är tillräckligt. Finns det då någon idé med att äta kromtabletter som kosttillskott?

För typ 2-diabetiker och personer som vill maximera möjligheterna att gå ner i vikt kan kromtabletter vara ett tillskott att titta närmare på. Med lite mer krom än vad kosten kan ge kan mineralets positiva effekter på blodsocker och ämnesomsättning maximeras.

Hur mycket extra krom ska man då ta? De bästa kromtabletterna innehåller normalt 100-200 mikrogram per tablett. Det är en dosering som ligger långt under de nivåer som brukar anses som säkra. Det anses som säkert att ta upp till 1000 mikrogram krom per dag i upp till sex månader(12). 

Finns det då någon risk med att få sig för mycket krom? Finns det några biverkningar? Det är mycket osannolikt att få ett överskott genom kosten. Ett överdrivet intag av mineralet från tillskott kan dock leda till både temporära och permanenta hälsoproblem.

För mycket krom kan leda till att blodsockret blir lågt. Problem med magen är en annan biverkning av kromtabletter. Det finns också risk för skada på njurar och lever(13).

I en fallstudie undersöktes toxiciteten i krom i höga doser. En kvinna tog kromtabletter med sammanlagt 1200-2400 mikrogram under flera månader i syfte att gå ner i vikt. Effekten blev att njurarna tog skada(14).