Vad är pantotensyra bra för?

Pantotensyra är detsamma som vitamin B5. Idag är det egentligen bara det fullständiga namnet som används för det här vitaminet. Pantotensyra har många funktioner i kroppen och det är lyckligtvis inga större problem med att få i sig tillräckliga mängder.

Vad gör pantotensyra i kroppen? Den främsta funktionen är att omvandla, bryta ner samt också bilda fetter i olika viktiga processer. Andra funktioner är att främja ett friskt hår och en hälsosam hy. Just sistnämnda är ofta det man främst förknippar med vitamin B5 i vardagen.

I den här artikeln kan du ta del av forskning och fakta om vad pantotensyra gör i kroppen. Du kan också läsa om i vilken mat du hittar det här vitaminet, vad som sker om du får i dig för lite och vad som händer om du skulle få i dig för mycket.

Snabböversikt: Det här är pantotensyra bra för

  • Pantotensyra är absolut nödvändig i ämnesomsättningen av bland annat fetter
  • Kan användas som hjälp mot akne och finnar
  • Pantotensyra kan ge friskare och starkare hår
  • Kan hjälpa till att sänka det farliga kolesterolet LDL
  • Vitaminet finns i nästan all mat samt i olika kosttillskott

Bryter ner fetter, kolhydrater och proteiner

Den mat vi äter måste brytas ned i mindre bitar för att cellerna ska kunna använda ämnena. Till exempel måste kolhydrater brytas ned till glukos för att kunna användas som energi. Pantotensyra hjälper till med alla dessa processer(1).

Pantotensyra har en särskilt viktig roll att spela vid katalyseringen av fetter. Vitaminet ingår nämligen i det viktiga enzymet koenzym A. Med lägre nivåer av pantotensyra kan diverse hälsoproblem uppstå när ämnesomsättningen inte fungerar som den ska(2).

En brist på pantotensyra i kroppen kan ge upphov till en hel rad olika bristsymtom, däribland(3):

  • Problem med sömnen
  • Trötthet
  • Muskelkramper
  • Illamående
  • Huvudvärk

Problemen är emellertid övergående. Med tillskott av vitamin B5 kommer kroppen inom kort att åter fungera som den ska.

Pantotensyra kan motverka och lindra akne

Många, såväl yngre som äldre, lider av akne och akne-relaterade besvär. Andra lider av flagnande, torr hud. Många inom båda grupper har provat på att använda pantotensyra och har upplevt att vitaminet kan göra skillnad.

Vad säger forskningen? Forskningsläget är högst oklart, främst beroende på att det inte finns särskilt många studier att tillgå.

I en studie från 2014 fick 41 personer med mild till medelsvår akne ta tillskott med pantotensyra i tre månaders tid. Resultatet blev att skadorna på huden minskade avsevärt(4).

Idén om pantotensyra som behandling mot akne framfördes först 1995. Idén var då att en brist på vitamin B5 borde medföra mer fett på huden och därmed fler orenheter som kunde leda till akne(5).

Den här grundläggande idén är inte motbevisad, men idag handlar förklaringarna istället mer om att pantotensyra har två andra egenskaper som kan lindra akne.

  • Motverkar stress (stress kan vara en faktor som orsakar akne)(6)
  • Ökar nivåerna av koenzym A (som bryter ned fett)(7)
  • Vitamin B5 har en antiinflammatorisk effekt (8)

Att pantotensyra kan hjälpa mot finnar, akne, orenheter och kvisslor är förmodligen något man kan säga ganska säkert. Exakt hur det går till är dock mer oklart. Hur är det då med torr hud? Pantotensyra ger balans till huden och återfuktar den vilket kan motverka torr hud(9).

Starkare och friskare hår med vitamin B5

Pantotensyra finns ofta med som ingrediens i hårvårdsprodukter såsom schampo, balsam och serum. Frågan är om tillskott av det här vitaminet i en hårvårdsprodukt kan ge ett starkare och friskare hår?

Ett sunt hår börjar vid roten och pantotensyra har i flera studier visat sig kunna främja hårsäckarnas hälsa på flera olika sätt(10).

Mer exakt fungerar vitamin B5 genom att:

  • Minska oxidativ stress i hårbotten
  • Motverka inflammation
  • Främja återbildning och reparation av celler i hårsäckarna

Dessa effekter kan göra att håret blir starkare och friskare, och även att risken för håravfall minskar(11).

I en studie från 2011 fick ett antal kvinnor använda ett serum för hårbotten. Innehållet var en blandning av olika ämnen, däribland vitamin B5. Resultatet påvisade effekt på hårets tjocklek och motståndskraft. Exakt hur mycket innehållet av pantotensyra bidrog till att förbättra hårets kvalitet undersöktes dock inte(12).

Kan möjligen sänka det dåliga kolesterolet

En av pantotensyrans uppgifter är att bryta ner fett. Denna idé har fått forskarna att tänka att vitaminet också kan användas för att sänka det dåliga kolesterolet (LDL). Det dåliga kolesterolet kan bland annat orsaka åderförfettning.

Forskare har undersökt om pantotensyra (i form av ämnet pantetin) kan sänka kolesterolhalten. I en studie visade det sig att tillskott med pantetin i fyra månader sänkte LDL-kolesterolet i ganska stor omfattning(13).

Andra studier pekar på att behandling med pantetin inte bara sänker det dåliga kolesterolet. Behandlingen kan också höja det goda kolesterolet och sänka nivån av triglycerider(14).

I vilken mat finns pantotensyra?

Vad finns pantotensyra i för mat? Vilka livsmedel? Pantotensyra/vitamin B5 är ett av de vitaminer som är enklast att få i sig via kosten. Det här ämnet finns nämligen nästan överallt. Det är faktiskt så att det grekiska ordet ”pantos”, som är grunden till namnet på vitaminet, betyder ”överallt”. Det finns helt enkelt lite pantotensyra i de allra flera livsmedel(15).

Några exempel på livsmedel rika på vitamin B5 är:

  • Majs
  • Grönkål
  • Tomater
  • Broccoli
  • Äggulor
  • Kyckling
  • Mjölk
  • Jordnötter
  • Fullkorn
  • Lax

Pantotensyra finns också som tillskott i tablettform antingen som den enda ingrediensen eller som en del i ett B-vitaminkomplex. När det handlar om tillskott med B-vitaminer är det rekommenderat att ta tabletter efter maten och då också tillsammans med vatten.

Vill du veta mer om de bästa pantotensyratillskotten har vi skrivit en djupgående artikel om ämnet.

Hur mycket ska man ta per dag? Den absoluta majoriteten får i sig tillräckligt med pantotensyra genom kosten. Det finns egentligen ingen rekommenderad daglig dos.

Den europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet anger ett ”tillräckligt intag” på 5 milligram per dag(16).Livsmedelsverket utgår ifrån den siffran i sina rekommendationer.

Tillskott med vitamin B5 innehåller normalt betydligt högre doser, nämligen 500-1000 milligram. Finns det då någon risk för överdosering. Den medicinska vetenskapen har inte satt någon övre gräns. Det kan dock uppstå biverkningar såsom orolig mage och diarré vid intag på upp emot 10 000 milligram per dag(17).