Vad är skillnaden mellan Gainers och Whey protein?

När det gäller till att uppnå sina mål i vikt och styrka är protein en viktig faktor. Protein hjälper dig att känna dig mätt längre och hjälper dig att bränna kalorier och fett. Nu finns det många proteinpulver på marknaden som påstår sig vara "bättre" eller "effektivare". (1) Tricket är att veta vilken typ av protein som bäst passar för just dessa målen. Det finns många olika typer av proteinpulver, men två av de vanligaste är gainers och whey. Båda har sina egna fördelar och användningsområden, men det är viktigt att förstå vilken som är rätt för dig. Låt oss ta en närmare titt på varje typ av proteinpulver och deras skillnader:

Mass gainers contain added carbohydrates and protein blends, as opposed to whey, which typically just contains whey protein. That being said, several whey protein supplements may also contain blends, with added protein sources such as casein, egg, milk isolate, and whey isolate. (1)

‍Skillnaden mellan en gainer och whey protein har att göra med att gainers ofta har som mål att öka din vikt, och innehåller därför ofta mer kolhydrater och mer kalorier. Detta medan vassleprotein eller “Whey” oftast enbart innehåller protein gjort på vassle, oftast i höga koncentrationer upp till 100% men även blandningar kan förekomma (2).

Vad är en Gainer?

Gainers är protein shakes med hög kalorihalt som är utformade för att hjälpa dig att bygga muskler. De kan också användas som måltidsersättning om du följer en lågkaloridiet. Gainers innehåller mycket kalorier. De har också ett högt innehåll av kolhydrater och fetter. Denna kombination är idealisk för muskeltillväxt och viktökning. Även om gainers är bra för att bygga muskler är de inte idealiska för viktminskning eftersom de innehåller mycket kalorier. Gainers är bäst för personer med en aktiv livsstil som försöker bygga muskler och styrka samtidigt osm de gärna vill lägga på sig mer vikt. De lämpar sig bäst för idrottare och personer som ägnar sig åt mycket fysisk aktivitet, eller har allmänt svårt för att lägga på sig vikt (3).

Vad är Whey (vassleprotein)?

Vassleprotein tillverkas av komjölk. Vassleprotein är en stor källa till aminosyror och har många hälsofördelar, bland annat är det en stor källa till protein och näringsämnen. Vassleprotein är mest känt för sin aminosyraprofil och sin förmåga att snabbt brytas ner och absorberas av kroppen. Vassleprotein är en utmärkt proteinkälla och kan konsumeras av alla - även av personer med laktosintolerans. Vassleprotein är fördelaktigt för dem som vill bygga muskler, gå ner i vikt eller förbättra sin hälsa. Vassleprotein har en högre andel grenade aminosyror (BCAA) än andra typer av protein. BCAAs är aminosyror som är viktiga för muskeltillväxt, reparation och återhämtning. (4)(5)

Bör du välja gainer eller whey?

Detta beror på dina mål och kostbehov. Om du försöker bygga muskler och samtidigt gå upp i vikt bör du välja en gainer som är rik på kalorier, detta är bra om du vill öka i muskelmassa eller om du följer en kaloririk diet (6). Ett problem med gainer kan här vara att eftersom de innehåller väldigt mycket kalorier och då främst från kolhydrater, omvandlas oanvänd energi till fett istället. Det här hjälper dig såklart att gå upp i vikt, om det är ditt mål. Men ha då i åtanke att all vikt inte nödvändigtvis är muskler (7).

To put it simply, mass gainers are chock-full of carbs and fats along with protein; this allows your body to intake the specified number of calories needed to gain weight. This is the major difference between whey protein and a mass gainer, where a single serving of whey gives you 100-150 calories, and mass gainer gives you 1250-1500 calories per serving. (8)

Översättning: För att uttrycka det enkelt, mass gainers är proppfulla av kolhydrater och fetter tillsammans med protein; detta gör att din kropp kan få i sig det specificerade antalet kalorier som behövs för att gå upp i vikt. Detta är den stora skillnaden mellan vassleprotein och en mass gainer, där en enda portion vassle ger dig 100-150 kalorier, och mass gainer ger dig 1250-1500 kalorier per portion.

Om du försöker behålla din vikt eller letar efter en hälsosam proteinkälla bör du välja en whey-produkt med ett högt innehåll vassleprotein. Till skillnad från gainers har nämligen Whey väldigt lågt innehåll av kalorier i relation till protein (9). Där en gainer kan ha uppåt tre gånger så mycket fett och kolhydrater som protein, har whey-produkter ofta runt 95% rent protein (10).

Vassleprotein är en utmärkt proteinkälla, varje portion vassleproteinpulver innehåller 20-25 gram protein, vilket är högre än många andra typer av proteinpulver. Protein från vassle absorberas också lätt av kroppen vilket gör att de positiva effekterna kommer i gång snabbt och effektivt. Till skillnad från gainers så är vassleprotein kalori- och fettsnålt. Vassleprotein har dessutom ett högt innehåll av aminosyror, som är viktiga för muskeltillväxt, reparation och återhämtning (11)(12). Tack vare det generellt låga innehållet av kolhydrater och de många nyttiga aminosyrorna kan även whey ha positiva effekter för människor som lider av högt blodtryck, diabetes eller muskelinflammation (13)(14)

Sammanfattning

När du väljer rätt proteinpulver är det alltså viktigt att förstå de olika typerna och deras fördelar, här är whey och gainers några av de vanligaste och mest omtalade formerna av proteinpulver som finns på marknaden. Vilken av dem du ska välja har mycket med att göra vilka mål du har med ditt proteinpulver-intag.

Vassleprotein eller whey, absorberas lätt av kroppen och är en utmärkt källa till aminosyror och näringsämnen. Samtidigt innehåller den sortens proteinpulver väldigt få kolhydrater och kalorier vilket kan leda till bättre hälsa för människor med högt blodtryck, diabetes eller muskelinflammation. Det låga innehållet av kalorier i relation till protein, gör whey till en produkt för människor som vill bygga muskler, utan att gå upp i vikt och då framför allt i fetthalt.

Gainers har till skillnad från whey ett ganska högt innehåll av kalorier, kolhydrater och fett men även en ordentlig mängd protein, vilket gör dem idealiska för dem som vill gå upp i vikt och öka sin muskelmassa. Viktigt att tänka på är dock att eftersom innehållet av kolhydrater och fett är så högt i en gainer, omvandlas mycket av innehållet lätt till fett i kroppen. Med det sagt, är gainer ett bra val för människor vars främst mål är att både öka i muskelmassa, och att gå upp i vikt.

Referenser

  1. https://www.webmd.com/diet/benefits-protein#:~:text=Your%20body%20needs%20protein%20to,your%20body%20in%20your%20blood.
  2. https://swolverine.com/blogs/blog/mass-gainer-vs-whey-protein
  3. https://healthyliving.azcentral.com/percentage-fat-considered-low-fat-4428.html
  4. https://health.clevelandclinic.org/is-whey-protein-good-for-you/
  5. https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements-whey-protein/art-20363344
  6. https://www.guardian.in/blogs/livewell/mass-gainer-vs-whey-protein-find-out-which-one-is-better-for-you#:~:text=Mass%20gainers%20are%20a%20great,amount%20of%20unwanted%20fat%20too.
  7. https://zenithsports.in/blogs/blogs-1/should-you-choose-whey-protein-or-mass-gainer
  8. https://blog.squatwolf.com/mass-gainer-vs-whey-protein/
  9. https://liftbigeatbig.com/mass-gainer-vs-whey-protein/
  10. https://prolab.com/blog/the-mass-gainer-vs-whey-protein-showdown-/
  11. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9405716/
  12. https://www.webmd.com/diet/health-benefits-whey-protein#1
  13. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16002802/
  14. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19893505/