Vad är skillnaden mellan MSM och kollagen?

Det finns många olika kosttillskott på marknaden nuförtiden, och det kan vara svårt att hålla koll på dem alla. Om du undrar vad skillnaden är mellan kollagen och MSM är du inte ensam. Låt oss ta en titt på de två kosttillskotten och se vad som skiljer mellan dem.

 

Vad är kollagen?

Kollagen är ett protein som hjälper din kropp att bygga upp stark, flexibel bindväv, inklusive senor, ligament, hud, brosk, ben och mer. Några av fördelarna med att få i sig tillräckligt med kollagen i kosten inkluderar att förbättra hudens hälsa, stärka hår och naglar och öka sårläkningen. Även om det finns mer än 20 olika typer av kollagen, bidrar främst en - typ 1 kollagen - till den fasta, starka vävnad som vi kallar "kollagen".

Vad är MSM?

Metylsulfonylmetan (MSM) är en organisk svavelförening som är en biprodukt av produktionen av vitamin B1 (tiamin). I sin rena form är MSM en luktfri, klar eller gul vätska. Svavel är ett viktigt näringsämne, och även om MSM inte är en naturlig komponent i din kroppssammansättning, kan din kropp använda det eftersom det kemiskt liknar svavel.

Svavel är viktigt för din kropps förmåga att producera kollagen. Även om du kan få i dig små mängder svavel genom din kost, om du lider av en brist på MSM, kan det hindra din kropps förmåga att producera kollagen och kan orsaka symtom som inflammation, smärta och mer.

Huvudskillnaden mellan kollagen och MSM

Så, vad är skillnaden mellan kollagen och MSM? Som du kan se är båda viktiga för att producera kollagen, ett nyckelnäringsämne för att stärka din bindväv. Även om du kan få små mängder MSM genom din diet, kanske du inte får i dig tillräckligt för att stödja produktionen av kollagen. Det är därför det är viktigt att komplettera med MSM om du inte får i dig tillräckligt.

Å andra sidan gör du inte mer kollagen när du väl har gjort tillräckligt. Om din kropp inte producerar tillräckligt med kollagen, då måste du komplettera med kollagen också.

För- och nackdelar med kollagen

Fördelar med kollagen

Kollagen är känt för att stärka lederna och främja hudens hälsa. Kollagen är också bra för:

  • Ökar styrka och ledstabilitet
  • Bygga flexibla muskler
  • Förbättrar hudens hälsa och minskar rynkor och åldersfläckar
  • Öka ledrörlighet och flexibilitet
  • Minska inflammation

Nackdelar med kollagen

I allmänhet finns det väldigt få nackdelar med att ta kollagen. Vissa människor kan dock ha allergier mot proteinerna i kollagen.
Tyvärr är det många som inte får i sig tillräckligt med kollagen genom kosten. Om du är bland dem som inte får i sig tillräckligt finns det några nackdelar med kollagentillskott. Dessa inkluderar att lida av uppblåsthet och gas när du tar kollagentillskott

För- och nackdelar med MSM

Fördelar med MSM

MSM tros vara bra för:

  • Öka muskelstyrka och uthållighet
  • Minska smärta och inflammation i samband med artrit
  • Förbättra sömnkvaliteten
  • Främja ett hälsosamt åldrande genom att bibehålla ledflexibilitet och styrka
  • Öka energinivåerna

Nackdelar med MSM

Även om det finns mycket få nackdelar med MSM, kan vissa människor uppleva hudreaktioner. Detta är troligt när man tar höga doser av MSM.

Kan man använda både MSM och kollagen samtidigt?

Om du vill stödja muskelstyrka, ledflexibilitet och frisk hud och hår kan du använda både kollagen och MSM. Även om du får viss nytta av MSM genom din diet, kanske du inte får tillräckligt för att stödja dessa fördelar. Det är därför det är viktigt att komplettera med MSM om du inte får i dig tillräckligt. Om din kropp inte skapar tillräckligt med kollagen måste du också komplettera med kollagentillskott.

Några av de bästa kollagentillskotten innehåller också MSM. Se till att kontrollera etiketten när du köper ett nytt kollagentillskott.

Metylsulfonylmetan (MSM) och kollagen - vilket är bättre för dig?

Både kollagen och MSM är näringsämnen som är viktiga för friska leder, hud, hår och för att stärka din bindväv. Du kan bara skapa kollagen om du har tillräckliga mängder av aminosyrorna glycin och prolin. Så om du skulle välja mellan att ta kollagen och MSM är de båda bra för dig och har liknande fördelar. Det beror verkligen på dina mål. Om du till exempel vill minska smärtan och inflammationen av artrit, skulle du sannolikt se bättre resultat med att ta 5 000 mg - 10 000 mg kollagen per dag jämfört med de rekommenderade 2 500 mg MSM per dag. Så om du funderar på att ta någon av dem, kanske du vill rådgöra med din läkare eller nutritionist för att avgöra vilken som är bäst för dig.

För bästa möjliga effekt kan du ta både MSM och kollagen. På så sätt får du både näringsämnen som stödjer friska leder, hud, hår och bindväv samt byggstenarna för att syntetisera mer kollagen som underhåller och stärker dina leder, hud och hår.