Varför ska du dricka gainer?

En ‘gainer’ är ett pulver-tillskott med högt protein– och kaloriinnehåll som används flitigt inom träningsvärlden för att öka i kroppsvikt och muskelmassa, men kan även användas av personer som bara behöver gå upp i vikt, men på ett hälsosamt och enkelt vis. Har du som mål att inte bara öka i muskler utan att även gå upp i vikt, då kan gainer vara en bra lösning för dig.

Alla vet att protein är viktigt för muskeltillväxt och styrka, men det kan vara svårt att få i sig tillräckligt med protein i kosten. Proteintillskott som Gainer är en praktisk lösning på detta problem - de är rika på protein och andra näringsämnen, vilket gör dem till ett utmärkt val om du kämpar för att nå ditt dagliga proteinmål. Lägg till det höga kaloriinnehållet i dessa drycker och du har en vinnande kombination för att få muskelmassa eller bulk (1). I huvudsak används gainer shakes av personer som vill gå upp i vikt så snabbt som möjligt utan att tillgripa bearbetad skräpmat eller ohälsosamt fett kött.

Artikeln i sin helhet

  • Gainers hjälper dig med att gå upp i vikt
  • Gainers innehåller primärt kolhydrater och protein
  • Har du låg aptit har gainers visat sig vara extra effektiva

Hur mycket protein behöver du?

Protein är viktigt för att bygga upp och bibehålla muskler, och är särskilt viktigt om du försöker bygga upp en större volym. Om du tränar hårt behöver du mer protein än en person som sitter på ett kontor hela dagen och tränar lite (2).

Anywhere from 10% to 35% of your calories should come from protein. So if your needs are 2,000 calories, that’s 200–700 calories from protein, or 50–175 grams. The recommended dietary allowance to prevent deficiency for an average sedentary adult is 0.8 grams per kilogram of body weight. For example, a person who weighs 165 pounds, or 75 kilograms, should consume 60 grams of protein per day. (3)

Översättning: Allt från 10% till 35% av dina kalorier bör komma från protein. Så om ditt behov är 2 000 kalorier, är det 200–700 kalorier från protein, eller 50–175 gram. Det rekommenderade kosttillskottet för att förhindra brist för en genomsnittlig stillasittande vuxen är 0,8 gram per kilo kroppsvikt. Till exempel bör en person som väger 165 pund, eller 75 kilogram, konsumera 60 gram protein per dag.

Du kan få det genom att äta en mängd olika livsmedel, som ägg, bönor, jordnötssmör och kött (4), men dessa livsmedel kan bli dyra och du kan behöva äta ganska mycket av dem får att få i dig hela ditt proteinbehov. Ett mycket billigare sätt är att kombinera proteinpulver med din favoritdryck eller mat. Fördelen med att använda en blandning som innehåller proteinpulver är att du kan få i dig en stor mängd protein utan att äta för mycket och att det inte tar mycket plats i magen.

Vad är Gainer?

När folk talar om en "Gainer" syftar de oftast på en proteinshake med högt proteininnehåll. Gainer-shakes är det bästa valet om du försöker få i dig mycket protein på ett bekvämt och prisvärt sätt. Gainers är inte bara till för att bygga muskler, de är också ett utmärkt sätt att förbättra din ämnesomsättning och gå ner i vikt, särskilt om du försöker minska ditt kaloriintag (5).

4 Fördelar med att dricka Gainer shakes

  1. De innehåller stora mängder näringsämnen som protein, kolhydrater, vitaminer och mineraler som stödjer muskeltillväxt och utveckling. Att använda gainers kan alltså hjälpa dig att hålla dig aktiv och frisk samtidigt som du vill gå upp lite i vikt. Innehållet kan såklart variera från produkt till produkt men generellt innehåller gainer shakes en god variation av mineraler och vitaminer som är viktiga för din kropps hälsa och kondition.
  2. De är ett snabbt, bekvämt och hälsosamt sätt att gå upp i vikt. Om du vill gå upp i vikt på ett hälsosamt vis, utan att pressa i dig kaloririk skräpmat, är det viktigt att ta rätt näringsämnen. Din kost behöver då vara balanserad med rätt andel proteiner, kolhydrater och fetter. En gainer kan här ge alla näringsämnen på ett hälsosamt vis.
  3. Du kan justera mängden kalorier i din shake för att se till så just dina, individuella behov blir uppfyllda. Att behöva väga och mäta kalorier och näringsämnen i varje måltid kan vara en nog så utmanande uppgift. Med gainer shake kan du oftast vara säker på att få i dig ca 1000 kalorier per portion, vilket kan anpassas bara genom mängden pulver du använder.
  4. De kan hjälpa dig att gå upp i vikt om du har låg aptit. En av de mest betydande fördelarna med en gainer är användarvänligheten. Om det är en utmaning för dig att konsumera stora måltider och smälta dem utan magproblem och dylikt, kan en gainer därför vara idealisk. Den kan ge dig alla nödvändiga näringsämnen utan att kräva en stor aptit. (6)(7)

Gainer-drycker är speciellt framtagna för att hjälpa människor som vill gå upp i vikt, gå upp i vikt eller bli större. Dessa drycker innehåller stora mängder kalorier från sötningsmedel som maltodextrin och fruktos med en minimal mängd vatten. De innehåller också proteiner, fetter, kolhydrater, vitaminer och mineraler som stödjer muskeltillväxt (8).

Nästan alla, även barn och tonåringar, behöver en viss mängd kalorier varje dag. Detta kallas deras dagliga kaloriintag, och det beror på ett antal faktorer, till exempel ålder, kön, längd och vikt, nivå av fysisk aktivitet och aptit. Om du inte får i dig tillräckligt med kalorier eller om du äter fel sorts mat kommer din kropp att använda sina egna lagrade fetter för att få energi. Detta är normalt, men om du vill gå upp i vikt måste du äta fler kalorier än du förbränner (9). Detta kan uppnås genom att öka ditt kaloriintag, genom att äta rätt typer av mat och genom att öka mängden vatten du dricker.

Sammanfattning

Gainer är ett populärt och effektivt sätt att få en dryck rik på näringsämnen men även med ett högt kaloriinnehåll, om du behöver eller vill gå upp i vikt. Proteininnehållet är perfekt för att bygga muskler samtidigt som kolhydraterna och kalorierna ger en bra energi-boost. Gainer är ett enkelt sätt att själv reglera hur mycket kalorier du får i dig utan att behöva väga och mäta ingredienser i en måltid. Att använda gainers som komplement till måltider gör det också lättare att få i sig kalorier för dig som inte har så stor aptit.

Referenser

  1. https://liftbigeatbig.com/should-you-take-mass-gainer-every-day/#:~:text=The%20reason%20to%20take%20a,a%20mass%20gainer%20every%20day.
  2. https://www.webmd.com/diet/benefits-protein#:~:text=Your%20body%20needs%20protein%20to,your%20body%20in%20your%20blood.
  3. https://www.mayoclinichealthsystem.org/hometown-health/speaking-of-health/are-you-getting-too-much-protein#:~:text=How%20much%20protein%20do%20you,per%20kilogram%20of%20body%20weight.
  4. https://www.healthline.com/nutrition/cheap-protein-sources
  5. https://us.myprotein.com/thezone/supplements/what-is-a-mass-gainer/
  6. https://www.healthkart.com/connect/mass-gainer-usage-benefits/bid-5448
  7. https://nutrabay.com/mass-gainers-benefits-when-how-to-use/
  8. https://www.expertreviews.co.uk/sports-leisure/1407542/best-mass-gainer
  9. https://lifesum.com/nutrition-explained/you-need-to-eat-enough-calories