Hur använder man en massagepistol?

Rätt använda kan massagepistoler bidra till snabbare återhämtning och god allmänhälsa. Så här använder du dem på rätt sätt.

En massagepistol är ett oerhört kraftfullt redskap som gör att man när som helst och med minimal ansträngning kan få såväl riktad som djupgående massage.

Fast på gott och ont så ställs samtidigt en del krav på att man faktiskt använder dem på rätt sätt. Åtminstone om man vill minimera risken för allt ifrån fördröjd återhämtning till regelrätta skador.

Här är tipsen som hjälper dig att använda en massagepistol på rätt sätt.

  • Massagepistoler kan ge väldigt effektiv massage. Men då de även är oerhört kraftfulla och kan fokusera all massage på ett litet område är det viktigt att använda dem på rätt sätt.
  • Se till att massera rätt plats, använda rätt teknik och använd inte massagepistolen för ofta.
  • Kom ihåg att utvärdera de kroppsliga effekterna och lämna utrymme för återhämtning mellan massagepassen. Med tiden kommer du att kunna öka såväl tid som intensitet. Men låt det ta den tid som krävs.

Så använder du massagepistolen på rätt

Massagepistoler är numera många personers förstahandsval för både återhämtning och avkoppling. De har även funnit en nisch bland de som vill främja kroppslig hälsa under perioder präglade av nedsatt rörlighet.

För att då ut det mesta av användandet är det viktigt att se till att massera på rätt sätt. Här är tre sätt att få bra resultat och undvika skador.

Letar du efter en massagepistol? Läs gärna vår artikel om bästa massagepistolerna 2022.

Massera rätt plats

En stor del av de problem som har observerats gällande just massagepistoler handlar om att de har använts på fel plats. Men vad är egentligen fel plats?

Om vi tänker oss kroppen som en samling mer eller mindre sköra beståndsdelar så är det en bra idé att undvika de delar som lätt kan skadas, och fokusera på de mer tåliga partierna.

I praktiken betyder detta att främst fokusera på muskelmassage. Genom att massera vad som kan beskrivas som kroppens stora och mjuka delar minimerar man per automatik risken för att massera fel delar av kroppen.

kvinna framför dator med massagepistol

Massera endast mjuka delar på kroppen. Och håll dig borta från huvudet och mellan benen.

En bra tumregel är att hålla sig till området nedanför halsen och aldrig massera delar som man själv skulle beskriva som särskilt känsliga.

När du träffar rätt med massagepistolen så kommer du att märka att såväl muskelvävnad som leder och ligament får sig en i många fall väl behövlig genomgång.


 

Mer inom massage:

Använd rätt teknik

Trots att massagepistoler är väldigt lättanvända och till synes omöjliga att inte använda på rätt sätt, så är rätt teknik trots allt avgörande. Här är några bra tumregler att förhålla sig till. I takt med att du blir mer van med din massagepistol så kan du utforska och skapa dina egna riktlinjer.

  • Börja med att använda din massagepistol på en låg intensitetsnivå tills dess att du fått en känsla för dess styrka och särskilda egenheter. Speciellt om du bytt modell eller saknar tidigare erfarenheter.
  • Låt massagehuvudet vandra över området du masserar och undvik att bearbeta en och samma plats alltför länge. Som tumregel bör du inte massera samma kroppsdel längre än 1 till 2 minuter.
  • Följ kroppens mjuka delar och sträva efter att främst massera musklerna. Att undvika ben och hårda delar är en bra idé.
  • Om du väljer att särskilt massera ligament och muskelfästen bör du ta det extra långsamt tills dess att du hunnit utvärdera resultatet och fått en känsla för din kropps gränser.

Viktigt att komma ihåg är att det i slutändan är kroppens reaktioner som avgör huruvida man masserat på rätt sätt. Var därför uppmärksam på smärta och obehag som går bortom sedvanlig muskelvärk is samband med återhämtning.

man provar sin första massagepistol

Börja försiktigt och prova dig fram till vad som känns bra för just dig.

Undvik att använda massagepistolen för ofta

Något som ibland förbises är att massage i sig innebär en sorts fysisk aktivitet. Då det ökar blodflödet och aktiverar muskelceller så är massage på många sätt inte helt olikt träning. Därför är det viktigt att ge kroppen utrymme att återhämta sig mellan massagepassen.

  • Använd inte massagepistolen med mer regelbundenhet än hur du skulle träna eller vara fysiskt aktiv. Särskilt inte om du har masserat väldigt intensivt och djupgående.
  • I början är det en bra idé att inte använda din massagepistol mer ofta än en gång per dag eller varannan dag.
  • Att vara restriktiv med ditt användande ger dig en chans att utvärdera effekterna och minska risken för felaktigt användande.

Med tiden kommer du att utveckla en egen och individuell känsla för när det är dags att använda din massagepistol. Då kroppen även kommer att vänja sig vid återkommande massage blir det med tiden mindre viktigt att begränsa användandet.

Slutsats

En massagepistol kan vara en ovärderlig hjälp för att prestera bättre, undvika skador och främja rörlighet. Därför är de vanligt förekommande hos såväl toppatleter som gemene man. Och rätt använda blir massagepistoler utan tvekan en givande del av både en aktiv och stillasittande livsstil.

För dig som tränar bidrar de till effektiv återhämtning och kan även förebygga skador. Om du inte är särskilt aktiv kan de hjälpa till att trots allt hålla igång kroppen och skapa bättre förutsättningar för fysisk allmänhälsa.

Kom däremot ihåg att det är långsiktighet som räknas och undvik därför den sorts felaktigt användande som hindrar dig från att faktiskt ta del av fördelarna med massageapparater.

Referenser