Är en crosstrainer bra för att bränna magfett?

Crosstrainern är ett populärt val för personer som vill gå ner i vikt, tona sin kropp och förbättra sin övergripande kondition. Men hjälper den faktiskt till att bränna magfett?

Svaret är ja. Crosstrainers kan hjälpa dig att bränna kalorier och gå ner i vikt. Inklusive fett som lagras i magen.

I den här artikeln ska vi titta på vad som gör en crosstrainer till en så bra övning med bra effekt för viktminskning. Och ta reda på hur länge du behöver träna för att se resultat.

Om du vill gå ner i vikt och tona din kropp kan crosstrainern vara ett bra komplement till din träningsrutin. Förvänta dig bara inte att den ska göra mirakel på egen hand!

Snabb sammanfattning

  • En crosstrainer kan hjälpa dig att bränna magfett, men bara som en del av en väl grundad tränings- och kostplan. Maskinen är utmärkt för att bränna kalorier och bygga uthållighet.
  • Genom att minska det totala kroppsfettet kan du också minska fettet runt magen och de viscerala fettvävnaderna.
  • En timmes elliptisk träning ska bränna ca 450 kalorier. Den siffran kan öka med hastighet och intensitet.

 

Hur crosstrainern hjälper dig att bränna magfett

Crosstraining är en övning med låg effekt som använder dina ben, höfter, armar, axlar och bål för att föra dig framåt. Rörelsen liknar den vid löpning.

Genom att röra hela kroppen hjälper crosstrainern dig att bränna kalorier och bygga uthållighet. Vilket är bra om du vill gå ner i vikt och tona din kropp. Men hur är det med magfettet?

I själva verket kan den vertikala rörelsen av crosstrainern också vara användbar för att minska visceralt fett. En typ av fett som anses vara farligt på grund av dess placering runt inre organ. Visceralt fett kan också bidra till kvinnliga hormonobalanser. Så att minska detta fett kan bara vara bra!

På en crosstrainer kan du utföra både LISS och HIIT träning. LISS (low intensity steady state) är bäst för att bibehålla uthålligheten. HIIT (högintensiv intervallträning) är bäst för att öka hastighet och styrka. Du kan kombinera de två stilarna för att skapa en väl avrundad träningsplan. Både LISS och HIIT har visat sig vara effektiva för viktminskning.

Till exempel: du kan utföra fem minuters LISS på maskinen för att värma upp. Följt av 20 minuters HIIT-intervaller. Avsluta sedan med ytterligare fem minuter av LISS. Detta kompletta 30 minuter långa träningspass kommer att bränna kalorier och hjälpa dig att gå ner i vikt. Det kan också minska magfettet såväl som andra skadliga typer av fett.

Hur man använder crosstrainern för att gå ner i vikt

Det är enkelt att använda crosstrainern för att gå ner i vikt. Kom bara ihåg att mer ansträngning är lika med större kaloriförbränning. Så här kan du använda den för att nå dina viktminskningsmål:

Utvärdera din nuvarande rutin

Det finns inget behov av att helt förändra dina träningsvanor. Lägg bara till lite intensitet eller ytterligare sessioner för att uppnå dina mål. Om du redan tränar på crosstrainern fyra till fem gånger i veckan är det bara att öka träningstiden med fem till tio minuter. Eller prova att lägga till två till tre korta HIIT-sessioner till din rutin.

Sätt upp mål och var konsekvent

Nyårslöften försvinner ofta efter några månader. Men om du är fast besluten att gå ner i vikt och göra träning till en livslång vana, då kommer du att lyckas. Gör dina mål realistiska så att du kan vara konsekvent.

Sätt upp ett schema och håll dig till det

En del av det som gör att människor misslyckas är att försöka starta en ny rutin för snabbt. Eller så försöker de göra för mycket på en gång. (Det är därför nybörjare ofta skadar sig.) Håll dig till ditt schema och var realistisk om vad du kan åstadkomma inom en given tidsram.

Var smart (och säker) när du tränar

Överdriven cardio kan orsaka ytterligare hälsoproblem. Så spendera inte längre tid än du måste på crosstrainern. Och var uppmärksam på din kropp. Du ska inte känna smärta.

Vilka är fördelarna med en crosstrainer?

En crosstrainer förbränner mer kalorier än att springa men ändå har många av samma hälsofördelar. Det hjälper dig också:

Bygga muskler

De muskelbyggande fördelarna med elliptisk träning är lika med styrketräning. Men du behöver inte offra form eller balans. Du kan också öka din steglängd för att bygga upp ben och sätesmuskler.

Gör konditionsträning enklare

Om du inte känner för att springa eller gå, gör ett elliptiskt träningspass. Maskinen hjälper dig också att bränna fler kalorier och förbättra din kardiovaskulära hälsa.

Förbättra hållningen

Den elliptiska kraften tvingar dig att behålla en korrekt hållning. Detta hjälper till att stärka musklerna i dina ben, kärna och armar, vilket förbättrar hållningen och kan också hjälpa till att lindra ryggsmärtor.

Hur länge ska jag använda maskinen för att gå ner i vikt?

För maximal viktminskning behöver du träna 3-5 gånger i veckan. Du bör också äta en hälsosam kost. Försök inte gå ner i vikt för snabbt. Små förluster sammanlagda är bättre än stora nedskärningar som du inte kan behålla.

För att se betydande framsteg bör du använda den i 30-60 minuter per session. (Observera att kortare träningspass fortfarande kan vara fördelaktigt.)
Över 60 minuter och du går in i farozonen för att skada dig själv eller bli uttorkad.

Överdriven träning kan också leda till att fettförlusten minskar genom att ämnesomsättningen minskar. Så bli inte besatt av numret på klockan. Fokusera istället på att ha kul och njuta av ditt träningspass.

Slutsats

Den elliptiska är ett utmärkt verktyg för träning. Det kan hjälpa dig att bränna fett, bygga muskler, förbättra konditionens hälsa och ha roligare när du tränar.

Det är också lätt för lederna. Så ellipstren är ett utmärkt val för alla från nybörjare till idrottare. Du kommer också att få ett fantastiskt glutepass genom att göra en elliptisk rutin.