10 hjälpmedel för dig som har problem med ledvärk

När det kommer till hjälpmedel för ledvärk finns det ett antal saker som kan hjälpa till att göra din träning bekvämare och mer effektiv.

Även om träning är känt för att hjälpa till att minska smärta och öka rörligheten, kan det också vara frustrerande när du är begränsad av smärta när du tränar.

Det behöver dock inte vara så. Genom att inkludera några praktiska träningsredskap för ledvärk kan du boosta dina träningspass och ta dem till nästa nivå. Då kommer du att se färre skador och snabbare återhämtningstid.

Vad orsakar ledvärk?

Innan vi går in på utrustning, låt oss prata om vad som orsakar ledvärk i första hand så att du bättre kan förstå varför de verktyg som anges nedan kommer att hjälpa.

Leder är där två eller flera ben möts. De möjliggör rörelse, styrka och flexibilitet. Smärta i dina leder kan vara ett resultat av artros, reumatoid artrit eller ledvrickning. Även om dessa tillstånd kan verka lika, orsakas de av olika saker.

Artros är en degenerativ ledsjukdom och den vanligaste typen av artrit. Även om orsaken till artros ofta tillskrivs din genetik, spelar hur du behandlar din kropp när du blir äldre också en stor roll.1

Reumatoid artrit är en autoimmun sjukdom som orsakar ledinflammation.

En ledvrickning är en av de vanligaste idrottsskadorna och kan orsakas av allt från översträckning till att landa fel efter ett hopp.

Oavsett om du har artros, reumatoid artrit eller en ledvrickning, är smärtan du upplever när du rör dig inte densamma i hela kroppen. Smärta och obehag kan variera från led till led, speciellt om du lider av något av ovanstående tillstånd.

Det är därför det är viktigt att ta ett holistiskt tillvägagångssätt för att läka och träna försiktigt men intensivt i specifika områden kan vara lika fördelaktigt som ett heltäckande träningspass när ledvärk är ditt största problem.

Träningsutrustning för ledsmärta

När du återhämtar dig från ledvärk eller vill förebygga skador kan speciell träningsutrustning göra stor skillnad. Från att öka ditt rörelseomfång till att hjälpa dig hantera smärta, dessa verktyg kommer att bli ovärderliga tillägg till din träningsrutin.

1. Foam roller

Du har förmodligen redan en foam roller i ditt hem eller gym - och om du inte har det borde du göra det. Foam rollern är en av de bästa träningsutrustningarna för ledvärk eftersom den hjälper till att lindra muskeltäthet och ömhet.

Detta är särskilt användbart efter ett träningspass när dina muskler är extra spända. Rulla ut knutarna och tårarna för att lindra smärta och öka flexibiliteten.

2. Basketboll

Du kan också använda en basketboll för att lindra ledvärk och ömma muskler genom att utmana din kropp på nya sätt.

Håll basket i obekväma positioner i sekunder i taget för att tvinga din kropp att anpassa sig och stärka nya muskler. Detta kommer att bygga styrka i områden som du aldrig visste att du kunde bygga upp och som kan lindra smärta och öka rörligheten.

3. Motståndsband

Motståndsband eller gummiband är en annan bra träningsutrustning för ledvärk eftersom de låter dig träna de djupa, ofta försummade musklerna som tenderar att byggas upp med tiden.

Liksom foam rollern kan denna hjälpa till att lindra smärta och stramhet samtidigt som den bygger muskler och förbättrar rörligheten.

4. Knäskydd med kompression

Knän är en av de vanligaste smärtsamma lederna, och kompressionsknäskydd hjälper till att lindra den smärtan genom att stödja dina leder och muskler.

Träna hela benet genom att fokusera på både starka knän och flexibla anklar. Dessa bindor kommer att bli ovärderliga när du tränar för att lindra ledvärk.

Det spelar ingen roll hur länge du bär dem dock, eftersom fördelarna kommer efter ditt träningspass när du använder en foam roller för att lindra ömheten.

5. Träningsmatta för situps

En träningsmatta för abs är så klart bra för att stärka din core, vilket kan lindra ledvärk i rygg, knän och axlar.

Men det är också ett bra ställe att träna nya yogaställningar eller föryngra din kropp med en terapeutisk yogamatta.

Precis som med motståndsbanden kommer att investera tid och energi i din kärna löna sig för resten av ditt liv.

6. Viktväst

Inte för alla, men viktvästar ger en intensiv träning genom att tvinga dig att använda hela din kropp för att röra sig åt alla håll.

Denna extra vikt hjälper till att bygga muskler och styrka, vilket lindrar smärta och hjälper till att korrigera dålig hållning.

Ännu bättre, du kan ta av dig viktvästen och använda den som motståndstränare för träningar som inte skadar dina leder.

7. Hållningsväst

Liksom viktvästar hjälper hållningsvästar att bygga muskler och styrka i hela kroppen. Men ännu viktigare, de lär din kropp att sitta, stå och röra sig på bättre sätt som lindrar ledvärk och undviker skador.

Du kanske tycker att du har en bra hållning, men prova att bära en hållningsväst för en dag och se hur du känner dig efter att du tagit av dig den (kom ihåg att rulla på axlarna och sträcka ut armarna också).

Den extra fördelen med en hållningsväst är att den förbereder din kropp för mer utmanande övningar och hjälper till att förebygga skador som annars skulle orsaka smärta och begränsningar.

8. Balansplatta

En balansplatta är ett utmärkt komplement till alla intensiva träningspass. När du tränar på en av dessa måste du fokusera på rätt form för att behålla kontrollen och hålla dig kvar. Denna form och koncentration hjälper till att bygga muskler och förhindra skador.

Det är också ett bra sätt att värma upp för mer utmanande övningar och hjälper till att förbereda din kropp för mer krävande träningspass.

9. Yogablock

Denna lilla utrustning är ett bra sätt att förbättra din hållning och sträcka ut dina muskler samtidigt som du slappnar av och föryngrar din kropp.

Du kan använda ett yogablock för att stötta upp lemmar och arbeta på sträckor som tidigare kändes obekväma eller smärtsamma.

Denna minimala lista med yogautrustning är perfekt för dig som har ledvärk och vill utöva yoga. Även om det kan verka tvärtom, kan yoga faktiskt lindra ledvärk och förebygga skador.

10. Spikmatta

Spikmattor skickar terapeutiska tryckpunkter genom din kropp, vilket hjälper till att lindra smärta, stimulera blodflödet och öka flexibiliteten.

Genom att arbeta med en terapeut kan du skapa en rutin som använder mattan för att rikta in dig på specifika smärtområden. Men du kan också använda mattan helt enkelt för att ge terapeutiskt tryck i hela kroppen medan du stretchar.

Slutsats

Att träna är fördelaktigt för ledsmärta såväl som för allmän hälsa och välbefinnande. Kom ihåg att välja övningar som inte orsakar mer smärta eller obehag. Prata med din läkare eller en certifierad fitnessproffs om du har frågor om vilka övningar som är rätt för dig.

Utrustningen vi har listat ovan hjälper dig att fokusera på korrekt form och säkerhet när du tränar. Och om du har ont, börja långsamt och arbeta dig upp till mer utmanande övningar. Du kan också bestämma dig för att göra mindre totaltid på din träningsrutin. Även om målet alltid är att vara friskare, kan inte alla vara fysiskt aktiva hela tiden.