Löpband vs crosstrainer - vilket ger bättre träning?

Att bestämma sig för vilken träningsutrustning du ska köpa till ditt hem kan vara en skrämmande uppgift. Det finns så många faktorer att ta hänsyn till, som budget, utrymme och viktigast av allt – vilken utrustning som ger dig den bästa träningen. I den här artikeln kommer vi att ställa två av de mest populära träningsutrustningarna mot varandra: löpbandet och motionscykeln. Vi går igenom för- och nackdelarna med var och en så att du kan fatta ett välgrundat beslut om vad som är bäst för dig.

Vad är löpband och motionscyklar?

Löpband och träningscyklar är båda maskinbaserade former av konditionsträning. De är båda mångsidiga verktyg som låter dig utföra en rad övningar, från lugn promenad och jogging till intensiv sprint- och intervallträning. På grund av detta är både utrustningen populära bland idrottare och de som regelbundet deltar i träningsrutiner utformade för att bygga upp kardiovaskulär och muskulär kondition. Fysiskt funktionsdugliga personer använder också ofta löpband och motionscyklar eftersom de båda är tillgängliga verktyg som kan hjälpa dem att nå sina träningsmål.

Löpband

Ett löpband är en maskin med vadderad löpyta, fäst på en motoriserad bana. Det låter användaren gå och springa i olika hastigheter och är en utmärkt form av konditionsträning. Löpband används också ofta för en mängd andra aktiviteter, såsom styrketräning, tvärträning och intervallträning. Löpbandet är en mångsidig utrustning som låter dig kontrollera både din hastighet och intensitet på ditt träningspass.

Vilka muskler tränar du på ett löpband?

När du springer på löpbandet använder du en kombination av stora muskelgrupper, som de i dina ben, höfter och bål. Ett löpbandsträning kan därför träna och stärka musklerna i dessa områden - inklusive quads, hamstrings, glutes, adduktorer, höftböjare, mage, vader och spinal erektorer - samt stärka lederna som är associerade med dessa muskler. Löpbandet kan också förbättra den totala funktionella styrkan och smidigheten.

Motionscykel

En motionscykel är en maskin med sittande trampområde och ett styre för stabilisering. Det låter användaren trampa i olika hastigheter och ger en fantastisk kardiovaskulär träning. Liksom löpbandet är motionscykeln en annan mångsidig utrustning som kan användas för att utföra både lågintensiva och högintensiva träningspass.

Vilka muskler riktar sig en träning mot?

På samma sätt som ett löpbandspass tränar och stärker musklerna i ben, höfter och bål, tränar och stärker ett träningspass på en motionscykel musklerna i ben, höfter och bål. Det tränar och stärker också lederna som är associerade med dessa muskler.

Fördelar med löpband

Löpband har många fördelar som gör dem till ett bättre val än träningscyklar när det kommer till konditionsträning. Trots att de är tyngre och mer besvärliga att röra sig, erbjuder löpband flera fördelar jämfört med cyklar som hjälper dem att ge en bättre träning.

Bättre rörelseomfång

Löpband möjliggör ett större rörelseomfång än träningscyklar gör, vilket innebär att du får fler muskelgrupper inblandade i träningen. Med cyklar gör dina ben bara jobbet medan din kropp förblir stillastående. På ett löpband rör sig dina ben och höfter framåt och bakåt, vilket fungerar till exempel gluteus maximus och quadriceps.

Bättre påverkan på lederna

För dem som är oroliga för träningens inverkan på lederna är löpbandslöpning ett bättre val. Effekten av löpning på löpband är ungefär en tredjedel av effekten av löpning på marken. Å andra sidan sätter cykling avsevärt tryck på lederna och kan orsaka skador som sporrar.

Bättre för viktkontroll

Både cyklar och löpband kan användas för att uppnå viktminskningsmål, men cyklar anses generellt vara ett mindre effektivt verktyg för detta ändamål. Möjligheten att kontrollera intensiteten på din cykeltur gör cyklarna lämpliga för lågintensiva träningspass men inte högintensiva. För att uppnå ett högintensivt träningspass måste du ägna mycket tid åt att cykla.

Nackdelar med löpband

Lika bra som löpband är på att ge en bra kardiovaskulär träning, de är inte perfekta. Mindre störningar plågar ibland löpbandsanvändare, även om följande två nackdelar är sådana som klart överlägsna cyklar har.

Ljud

Cyklar är tystare än löpband, som har en högljudd motor som surrar när du springer. Som sagt, de flesta vänjer sig snabbt vid ljudet och bruset påverkar inte deras upplevelse.

Temperaturkontroll

Det är lättare att hålla en jämn temperatur när du cyklar än när du springer på ett löpband. Det beror på att du utsätts för både värmen som genereras av träningen och rummets temperatur. På ett löpband är du i ett slutet utrymme och rummets temperatur är den enda temperaturen som spelar roll. För att motverka värmen som genereras av ditt träningspass måste du justera rumstemperaturen eller dina kläder.

Fördelar med motionscyklar

När det kommer till kvaliteten på ditt träningspass har cyklar flera fördelar jämfört med löpband.

Pulskontroll

Det är lättare att kontrollera din puls när du cyklar än när du springer. De faktorer som påverkar din puls är till stor del utom din kontroll när du springer; de kan manipuleras när du cyklar. Du kan till exempel justera din cykels utväxling för att utmana dig själv mer eller lätta.

Smärtkontroll

Medan vissa människor tycker om att springa, tycker andra att det är en smärtsam aktivitet. Som sagt, smärttröskeln varierar mycket mellan individer. Men oavsett om det är lindrigt eller svårt, tycker de flesta människor att cykla är mindre smärtsamt än att springa. Cyklingens rörelse anses också generellt vara bekvämare än löpningen.

Variation

Du kan variera din cykelträning på många sätt, vilket innebär att din tid på cykeln inte blir tråkig snabbt. Du kan införliva utmaningar som kullar, platta vägar och slingor för att hålla din träning rolig och intressant. Du kan också lägga till ett träningshjul för att efterlikna känslan av landsvägscykling, eller prova en liggande cykel, som tar lite tryck från ryggen.


Nackdelar med motionscyklar

Liksom löpning har cykling några nackdelar som hindrar det från att vara det perfekta träningsvalet.

Kostnad

Liksom löpband är motionscyklar ganska dyra. Du kan hitta en bra cykel för ungefär samma pris som ett mellanklass löpband, men high-end cyklar kan kosta nästan lika mycket som high-end löpband.

Utrymmeskrav

Cyklar tar mer plats än löpband, speciellt om du kör med en traditionell cykel kontra en stationär cykel. Om du inte har mycket utrymme kan ett löpband vara ett bättre val.

Säkerhet

Den här frågan relaterar till löpning mer än den gör till cykling, men det är fortfarande värt att nämna. I allmänhet är det säkrare att träna i bekvämligheten av ditt hem än offentligt. Det finns dock en minimal säkerhetsrisk vid löpning utomhus. Det finns en förhöjd risk för skador när man cyklar utomhus, särskilt i områden där förare inte förväntar sig cyklister.

Vilken är bäst för att bränna magfett?

Både cyklar och löpband är utmärkta val för att gå ner i vikt och tona din kropp. Löpband erbjuder en högre kaloriförbränning än cyklar, speciellt när du räknar in den extra energi som behövs för att springa jämfört med att cykla. Men båda metoderna bör hjälpa dig att nå dina mål för fettminskning. Om du har en längre tidsram för att fatta ditt beslut (sex månader eller längre), så skulle jag gå med en cykel. Mångfalden av cykelpass och enkelheten att ändra motståndet gör cyklar till ett bra val för långvarig fettminskning. Om du har en kortare tidsram (sex veckor eller mindre), kan ett löpband vara det bästa valet.

Slutsats - Vilket ger bättre träning?

Löpband och motionscyklar ger ungefär samma mängd kalorier när de mäts under en liknande varaktighet. Att cykla förbränner mer fett än löpning gör, särskilt för långa sträckor. Löpband ger en högre andel av din maximala puls än vad cyklar gör. Därför, om du vill nå din maximala hjärtfrekvens, är löpband förmodligen bättre. Men om du vill ha ett träningspass som varar en konsekvent tid, är cykling troligen överlägsen. På grund av det större utbudet av cykelhastigheter kan du täcka ett bredare utbud av hjärtfrekvenser på en cykel. Slutligen, cyklar är bättre för konditionsträning och kardiovaskulär hälsa, men löpband är bättre för att bygga muskler.

Du kan inte gå fel med någon av maskinerna – välj bara den som passar dina behov, budget och utrymme.