Vad är folsyra bra för?

Folsyra är ett av B-vitaminerna (B9). Vitaminet är vattenlösligt och det finns i en hel rad livsmedel. I vardagen talar man oftast om folsyra i samband med graviditet och amning, men vitaminet är faktiskt absolut nödvändigt för alla.

Varför behöver man få i sig folsyra (vitamin B9)? Vilka funktioner har det här ämnet i kroppen? Vitamin B9 krävs för att bilda DNA och RNA. Vitaminet behövs också för att röda blodkroppar ska bildas och det deltar även i celldelningen.

I den här artikeln kan du läsa mer om folsyra, vad som gäller vid graviditet och amning, hur du kan få i dig det här vitaminet samt något om vad som sker vid brist respektive överskott. Du får också reda på vad skillnaden är mellan folsyra och det som kallas folat.

Snabböversikt: Detta är folsyra bra för

  • Folsyra hjälper till att bilda friska röda blodkroppar
  • Bidrar till att fostret utvecklas som det ska
  • Man kan bli gravid lättare med folsyra
  • Rekommendationen är att börja med tillskott med vitamin B9 tre månader före befruktning
  • Folsyra är en viktig vitamin för den allmänna hälsan hos alla
  • Brist på folsyra är vanligt bland vuxna
  • Det är svårt att överdosera och riskerna med för mycket av ämnet är små

Avgörande för tillverkning av friska röda blodkroppar

Det är ett antal vitaminer och mineraler som samverkar för att bilda blodkroppar, däribland de röda blodkropparna. De röda blodkropparna har som funktion att transportera runt syre i kroppen.

Folsyra är ett av de vitaminer som kroppen behöver för att bilda friska röda blodkroppar. Om kroppen har folsyrabrist kommer blodkropparna att missbildas. De blir helt enkelt för stora med konsekvensen att de inte kan utföra sina syretransporterande uppgifter på rätt sätt(1).

Effekter av folsyrabrist är framför allt extrem trötthet, helt enkelt på grund av syrebrist. Muskelsvaghet, minnesproblem och stickningar i huden är exempel på andra effekter av för låga nivåer av vitamin B9(2).

Hur mycket folsyra ska man ta per dag? Det rekommenderade dagliga intaget är på 300 mikrogram för ungdomar och vuxna män, 400 mikrogram för fertila kvinnor och 500 mikrogram för gravida och ammande(3).

Folsyra före och under graviditet

Varför ska man äta folsyra innan man blir gravid? Hur länge ska en gravid kvinna äta folsyra? Många uppmärksammar egentligen det här ämnet endast i samband med en graviditet. Det är nämligen då som ämnet spelar som störst roll.

Vilken roll har då folsyra att spela under graviditeten? Det handlar i huvudsak om två roller, nämligen:

  • Minska risken för ryggmärgsbråck hos fostret(4)
  • Främja att fostret utvecklas som det ska (bland annat genom mammans produktion av blodkroppar)

Vi börjar med risken för ryggmärgsbråck. Tidigt i graviditeten bildas ett skydd kring fostrets ryggmärg. Om mamman har folsyrabrist kan mycket svåra, livshotande komplikationer uppstå genom att ryggraden inte utvecklas korrekt.

När ska man börja äta mer folsyra? För att minska risken för ryggmärgsbråck är det viktigt att börja äta extra folsyra/tillskott minst tre månader före befruktningen(5).Då kommer nivåerna att vara högre under de viktiga första veckorna av graviditeten.

Efter de första avgörande veckorna är ämnet centralt även när det gäller fosterutvecklingen i övrigt. Om mamman har tillräckligt med ämnet i kroppen kommer blodbildningen att fungera som den ska(6).

Blir man lättare gravid med folsyra?

Ska man äta folsyra före graviditeten? Vi har besvarat en aspekt av frågan ovan. Extra folsyra minskar helt enkelt riskerna för svåra komplikationer. Vad gäller om man önskar och försöker bli gravid? Kan det här ämnet hjälpa till?

Den övergripande rekommendationen är att man ska öka sitt intag om man försöker bli gravid(7).Varför är det så? Det finns flera studier som visar på att folsyra kan öka chansen att bli gravid.

I en studie deltog närmare 4000 kvinnor som planerade att bli gravida. Två tredjedelar tog tillskott med folsyra medan den sista tredjedelen inte tog något tillskott. Efter ett år, eller tolv cykler, visade det sig att de kvinnor som tog tillskott hade 15% större chans att bli gravida(8).

Ska man ta folsyra även om man inte vill bli gravid?

Här ovan har vi gått igenom att brist på folsyra under en graviditet kan leda till livshotande situationer. Vi har också fått svart på vitt på att det här vitaminet kan öka chanserna att bli gravid. Men, om man inte vill bli gravid - hur ska man tänka då?

Myndigheter världen över menar att alla kvinnor i fertil ålder gör klokt i att äta tillskott med folsyra varje dag(9).Anledningarna är två, nämligen att:

  • Eventuella problem med fostrets ryggrad kan inträffa redan vecka 3-4
  • Många graviditeter är oplanerade

Det är inte svårt att förstå tankegångarna. Vecka 3-4 är de flesta kvinnor helt ovetande om att de är gravida. En eventuell folsyrabrist kan då redan ha gett mycket svåra konsekvenser.

Alla behöver tillräckligt med folsyra

Det blir lätt mycket fokus på graviditet när man talar om folsyra. Dock är det så att alla, från spädbarn till äldre, behöver få i sig det här vitaminet varje dag. Tillstånd som blodbrist och muskelsvaghet är verkligen inte önskvärda.

Var finns folsyra naturligt? Var finns det mest? Mest folat finns i lever och gröna bladgrönsaker. Kycklinglever, broccoli, brysselkål och spenat är livsmedel som är mycket rika på folat(10).Bönor, linser och majs är andra bra källor till folat(11).

Folat? Är det något annat än folsyra? Det handlar om vitamin B9 i båda fallen. Skillnaden är att folat är det ämne som finns naturligt i kosten medan folsyra är ett syntetiskt framställt ämne(12).

En balanserad kost kan ge tillräckligt med ämnet, men det krävs då att den verkligen är ordentligt balanserad. För att komma upp i det rekommenderade dagliga intaget på 400 mikrogram (vuxna) krävs till exempel 400 gram broccoli och motsvarande för andra grönsaker rika på folat.

Forskning från Storbritannien visar på att folsyrabrist kan vara ett stort problem. I en studie testades ett större antal kvinnor mellan 16-49 år. Det visade sig av 85,5% av kvinnorna hade brist(13).Det kan alltså vara en idé att titta närmare på att äta vitamin B9 som tillskott. Du kan läsa mer om de bästa folsyratillskotten här.

Kan man få i sig för mycket folsyra?

Vad händer om man får i sig för mycket folsyra? Är det farligt? Det är svårt att få i sig för mycket av ämnet från maten (folat). Det är betydligt lättare att få i sig större mängder från kosttillskott.

Rekommendationen är att inte ta mer än 1000 mikrogram per dag. Det är ungefär det dubbla jämfört med rekommenderad dos. Biverkningar av ett för stort intag inkluderar rodnad, klåda och kliande hud(14).Det finns också några indikationer på en ökad cancerrisk(15).

Folsyra från kost tillsammans med ett tillskott i form av tabletter med 400-500 mikrogram ger definitivt tillräckligt av det här vitaminet för att blodbildning med mera ska fungera korrekt. En sådan här mängd är heller inte skadlig på något sätt.