När ska du ta kollagen?

Det korta svaret på den här frågan är: När som helst. Däremot finns det en hel del olika fördelar med när på dygnet du väljer att ta ditt kollagentillskott, dessa kan du läsa om längre ner i artikeln.

Kollagen är ett protein som finns i hela kroppen. Det utgör huvuddelen av din hud, ditt hår, dina naglar och dina ligament. Det spelar också en viktig roll för att hålla dina leder friska genom att ge robust stöd och elasticitet (1). Din kropp producerar naturligt kollagen, men du kan också hitta det i vissa livsmedel som kyckling, ägg, nötkött och fisk (2).

Förutom dess roller i kroppen har forskning visat att konsumtion av stora mängder kollagen också kan ha en positiv effekt på din hälsa. Kollagentillskott kan bidra till att förbättra hudens utseende och bromsa utvecklingen av åldersrelaterade hudproblem som rynkor och linjer (3).

Börja ta ditt kollagen tidigt

Du kommer troligen att se en skillnad med kollagenanvändning efter att du har nått 40-årsåldern. Detta beror på att kollagenproduktionen minskar snabbt efter 30 års ålder, och i många fall även i 25-årsåldern.

Den exakta åldern vid vilken din kollagenproduktion börjar avta varierar mellan individer men det är vanligtvis runt 25. Från och med nu kommer kroppen att producera cirka 1 % mindre kollagen per år. Inledningsvis kommer det inte att finnas många uppenbara förändringar trots den lägre kollagenproduktionen(4).

Med det sagt kan du fortfarande dra nytta av kollagen under resten av ditt liv. Om du är i 20-, 30- eller tidiga 40-årsåldern kan det vara värt att överväga kollagentillskott. När du åldras kommer du att se en minskning av dina kollagennivåer. Om kollagen-nivåerna minskar för mycket kan huden förlora sin elasticitet, vilket gör att rynkor och linjer uppstår på huden (3). Om du är över 60 år eller har vissa medicinska tillstånd kan kollagen vara fördelaktigt även för dig.

När på dagen ska du ta kollagentillskott?

Att ta kollagentillskott kan hjälpa till att öka mängden kollagen i kroppen, vilket kan vända ålderstecken och förbättra hudens hälsa. Kollagen kan tas när som helst på dagen, däremot så finns det en hel del åsikter och synpunkter kring vilka tider som kan vara bäst. Ingen av dessa behöver nödvändigtvis vara fel dock (5).

Även om det finns massor av förslag som flyter runt, är den bästa tiden på dagen att ta ditt kollagentillskott när som helst som fungerar bäst för dig. Anta att du gillar att ta det på morgonen, bra. Om du föredrar det som ett mellanmål under dagen, bra, eller om du vill ta det före sänggåendet, är det också bra. (6).

Du kan alltså ta ditt kollagentillskott när som helst på dagen, så länge det är i högkvalitativ form. Viss forskning tyder dock på att det bästa sättet att maximera fördelarna med kollagenet är att ta det före sängen på kvällen. Detta eftersom det är under sömnen som kroppen gör det mesta av sin återhämtning och återuppbyggnad. Kollagen kan här hjälpa dig sova bättre och samtidigt maximera din återhämtning. Anledningen bakom att proteinet kan hjälpa dig med sömnen har att göra med dessa höga innehåll av aminosyran glycin (7).

Kollagen består nästan en tredjedel av glycin, och det är denna aminosyra som tros kunna hjälpa oss att sova eftersom den hjälper till att slappna av ditt nervsystem. Andra hälsofördelar med glycin tros bidra till blodsockrets stabilitet, lindra ledvärk och inflammation och bibehålla en frisk tarm. Det är den nattliga sängassistenten för att lugna vilket resulterar i förbättrad sömn och allmän hälsa.(7).

Det som däremot talar för att du ska ta det på tom mage under morgonen är att det är då kroppens ämnesomsättning är som högst och mest aktiv, vilket innebär att kollagenet i dina kosttillskott kommer att absorberas och användas av kroppen snabbare än om du tar det på kvällen (8). Att ta kollagen på morgonen hjälper dig dessutom att börja dagen med en hälsosam boost.

Det viktiga är inte när du tar ditt kollagen utan att du får i dig tillräckligt. Läs gärna vår artikel om hur mycket kollagen man behöver.

Hur vet du om du behöver kollagentillskott?

Kollagentillskott är ett säkert och naturligt sätt att öka din hälsa. Du behöver inte lida av några särskilda symtom för att överväga att ta kollagen. Ställ bara följande frågor till dig själv för att avgöra om kollagentillskott är rätt för dig (9).

  • Har du problem med din hud som rynkor och linjer, förlust av elasticitet och torr hud?
  • Börjar ditt hår kännas tunt och slitet?
  • Upplever du värk i muskler och leder?
  • Lider du av artrit?

Det finns väldigt många användningsområden i kroppen för kollagen. Samtidigt som vi automatiskt tappar mer och mer av proteinet ju äldre vi blir. Därmed kan det alltid vara nyttigt att använda sig av tillskottet för att ge kroppen en boost på vägen att hålla sig frisk och hel så länge som möjligt. Andra saker som kan påverka din kollagenproduktion negativt är saker som stress, hormoner för mycket tid i solen och även brist på C-vitamin (10). 

Slutsats

Kollagen är ett protein som finns naturligt i kroppen. Det utgör huvuddelen av din hud, ditt hår, dina naglar och dina ligament. Det spelar också en viktig roll för att hålla dina leder friska genom att ge robust stöd och elasticitet. Din kropp producerar naturligt kollagen, men du kan också hitta det i vissa livsmedel som kyckling, nötkött och fisk. Om du är i 20-, 30- eller tidiga 40-årsåldern kan det vara värt att överväga kollagentillskott, framför allt om du upplever försämringar i huden, håret och leder. När på dygnet du bör ta dina tillskott är något som debatteras fortfarande då varje tidpunkt kan komma med sina egna fördelar. Det viktigaste är däremot att du tar det snarare än när på dygnet. När du åldras kommer du att se en minskning av dina kollagennivåer men nivåerna kan även sjunka på grund av hormoner, stress eller för lång tid i solen under en längre period.