Vad är betakaroten bra för?

Betakaroten är en kraftfull antioxidant som kan ge både rent fysiologiska och mer estetiska fördelar. Betakaroten sticker onekligen ut från mängden när det handlar om ämnen som gör underverk i kroppen.

Med betakaroten från kost och/eller tillskott kan du förbättra chanserna till en vacker solbränna och dessutom få den snabbare. Du kan också maximera den inbyggda solskyddsfaktor som finns i din hud. Till detta kommer fördelar för synen, slemhinnor och immunförsvaret.

Betakaroten är bra för kroppen av följande anledningar:

  • Ämnet kan omvandlas till det viktiga vitaminet A-vitamin
  • Huden får en fräschare ton
  • Du blir brun lättare och snabbare
  • Din hud skyddas mot solens farliga strålar
  • Risken för soleksem minskar

Som du ser finns många fördelar med betakaroten. För en bättre fysiologisk hälsa och möjligheten till en sund och vacker solbränna kan du se till att öka intaget antingen via frukt och grönt eller med tillskott. Nedan går vi in i detalj på exakt hur betakaroten fungerar i din kropp.

Betakaroten är en källa till A-vitamin

Betakaroten är, rent kemiskt, en terpenoid. Den främsta funktionen i kroppen är att vara förstadium till A-vitamin. Om kroppen behöver Vitamin A kommer den helt enkelt att ta från det inlagrade förrådet och omvandla ämnet till A-vitamin.

Behöver kroppen för tillfället ingen A-vitamin kommer betakarotenet att förbli lagrat i huden. Det finns dock ingen risk för överdosering eftersom upptag avtar med ökade intag(1). Motsatsen gäller för A-vitamin från animaliska källor. Här finns nämligen risk för överdosering.

Vad gör A-vitamin i kroppen?

Det handlar om många olika processer. Bland annat bidrar A-vitamin till en sund ögonhälsa och stärker immunförsvaret. Hudens hälsa och motståndskraft är en annan uppgift som det här vitaminet ansvarar för. Lite förenklat kan man säga att vitaminet stärker syn, slemhinnor och hud.

En fräschare hudton

Med ett lite högre intag av betakaroten under en längre tid uppstår effekten att huden får en ton som liknar en lättare solbränna. Den lite mörkare tonen kommer naturligt från betakarotenet i det att ämnet lagras in i huden(2). Effekten uppkommer helt oavsett om du solar eller inte och naturligtvis också oavsett tidpunkt på året. Ett tillskott med det här ämnet kan ge en fräschare hudton även under de mörkaste månaderna på året.

Hur mycket är då ett lite högre intag? Studier visar på ett intag på minst 20 mg dagligen normalt ger en förändring i hudtonen(3). Bra att veta är att förändringen inte kommer omedelbart, utan först efter ett par veckor. Det beror på att hudcellernas omsättning sker gradvis.

En fräschare hudton på vinterhalvåret kan vara något att önska, men det är samtidigt viktigt att inte överdriva intaget av betakaroten. Ett alltför högt intag under en längre period kan leda till karotenemi.

Effekten av karotenemi blir att huden får en gulaktig ton och att bland annat handflator och fotsulor blir får en orange ton. Det är egentligen raka motsatsen till en fräschare hudton! Tillståndet är dock inte farligt i sig och den orange färgen går tillbaka om man minskar på intaget(4).

Snabbare och lättare brun

Om du eftersträvar att bli brun snabbare är betakaroten ett ämne du behöver titta närmare på. Det här ämnet verkar nämligen på flera sätt för att hjälpa dig bli brun snabbt när du solar. Ett par av de fysiologiska funktionerna är givna, men det här ämnet har faktiskt också några hemligheter.

Varför blir man brun lättare av betakaroten? Först och främst hjälper ämnet till med att aktivera ämnet melanin(5). Melanin är ett pigment som ansvarar för hudens färg och ju mer melanin desto mörkare hud. Denna process gör att du blir solbrun snabbare när du vistas i solen.

För det andra kan du bli lättare brun tack vare den antioxidativa effekt som betakaroten står för(6). Kort sagt skyddar ämnet kroppens celler från skador på grund av solens skadliga strålar(7). Betakaroten neutraliserar helt enkelt de fria radikaler som bildas när huden exponeras för solen.

Det är dock inte nog med detta. Om du ser till att få i dig mycket betakaroten under en period innan du börjar sola (till exempel på våren) kommer du att ha en lite mörkare grundfärg i hyn. Det kommer göra att du blir lättare brun snabbt när huden träffas av solens strålar. Den här fördelen är, som du förstår, av det mer visuella slaget.          

Skydd mot solens skadliga strålar

Med högre nivåer av betakaroten i huden har du ett naturligt skydd mot solens strålar. I en studie jämfördes en grupp som fick ta tillskott med en grupp som inte tog ämnet(8). De som fick betakaroten tog 12 mg per dag i sju veckor. Resultatet blev att försöksgruppen kunde exponeras för solens strålar längre utan att bli solbrända än vad kontrollgruppen kunde.

Vilken solskyddsfaktor handlar det då om? Forskare vid universitetssjukhuset i Münster menar att solskyddsfaktorn via betakaroten är maximalt SPF 4(9).

Du får ett skydd mot solens skadliga strålar men det direkta skyddet mätt i SPF är alltså lågt. Det totala skyddet sett till bekämpande av fria radikaler med mera är betydligt bredare.

En optimal tillförsel av antioxidanta mikronäringsämnen i huden ökar det basala dermala försvaret mot UV-strålning, stödjer långsiktigt skydd och bidrar till att upprätthålla hudens hälsa och utseende.

Beta-Carotene and other carotenoids in protection from sunlight (10)

Minskad risk för soleksem

Soleksem är något som drabbar många under sommaren. Eksemen tar ofta formen av just eksem men det kan också bildas varbildningar och blåsor. Huden blir känslig och ofta kliar det på ett nästan outhärdligt sätt.

Betakaroten kan bidra till att minska risken för soleksem. En studie har visat att risken för soleksem, eller fotodermatit med det medicinska namnet, var 56% lägre hos barn med höga intag av betakaroten jämfört med barn med låga intag(11). Risken för soleksem minskar, enligt studien, ännu mer om intaget av järn, E-vitamin och Vitamin B9 är högt.

Sammanfattning

Vad är betakaroten bra för? Som vi har sett har det här ämnet många egenskaper som är centrala för en god hälsa både invärtes och för hud och slemhinnor. Det är ingen dum idé att se till att få i sig lite större mängder (jämfört med rekommenderat lägsta intag) för att få stora hälsofördelar.

De flesta som försöker få i sig mer betakaroten från mat och/eller tillskott gör det dock för att ge huden en mer attraktiv ton och lyster. Som vi har sett hjälper ämnet till med att förbereda huden för solens strålar, stärka hudens hälsa, öka tiden man kan vistas i solen och hjälpa till med att aktivera pigmentet melanin.