Kan man ta PWO två gånger på en dag?

Pre-workouts (PWO) är designade för att ge dig en extra fördel när du går till gymmet. Men kan man ta dem två gånger om dagen? Är det säkert eller riskabelt? Låt oss ta en titt på för- och nackdelarna med att ta PWO två gånger om dagen. Vad är en pre-workout?

Innan vi går in på dubbeldoserande PWO kanske du undrar vad en PWO är i första hand. Pre-workout kosttillskott är designade för att ge dig en boost innan du tränar. Dessa innehåller vanligtvis näringsämnen som grenade aminosyror (BCAA), vitaminer, mineraler och ibland stimulantia som koffein. PWO tas vanligtvis före din träning eller träningspass. Men vissa människor tar dem också efter träningspass också.

De främsta fördelarna med pre-workout är att öka energi och uthållighet, förbättra mentalt fokus och förkorta din träningstid. Vissa PWOer innehåller även fettförbrännare som hjälper till att bränna fett under träningen och även efter träningen. PWO kan göra ett vanligt träningspass mer effektivt. De kan göra det lättare att ta sig igenom din vanliga rutin och pressa hårdare under dina träningspass. Men vad sägs om att pressa hårdare under dina träningspass två gånger om dagen? Kan du ta två PWOer samtidigt? Hur mycket är för mycket?

Artikeln i korthet

  • Ta din PWO enligt instruktionerna på etiketten.
  • Hitta en produkt som du säkert kan ta en gång om dagen.
  • Separera dina pre-workout, kreatinprodukter och andra kosttillskott.
  • Dela upp din dos i två om du tränar två gånger om dagen.

Kan du ta PWO två gånger om dagen?

Varför skulle du vilja ta en PWO? Tja, det finns några anledningar. För det första kan kosttillskott före träning ge dig lite energi. Detta tack vare stimulantia som koffein. De kan också hjälpa dig att känna dig mer redo att träna. Vissa ingredienser i pre-workouts, som BCAA, kan hjälpa till med muskelåterhämtning. Andra, som vitaminer, kan hjälpa till att öka din allmänna hälsa. Varför skulle du inte vilja ta ett pre-workout? Pre-workouts kan vara ganska dyrt. Medan de flesta är rimligt prissatta mellan 200 kr och 300 kr, kan avancerade pre-workouts kosta över 500 kr! Så om du vill ta flera portioner per dag, kan det snabbt bli dyrt. Så hur kan du få fördelarna med PWO två gånger om dagen (eller en gång, två gånger) utan att krossa din budget? Låt oss ta reda på det.

Hur man tar PWO två gånger om dagen på ett säkert sätt

Stimulerande medel som koffein kan orsaka biverkningar när du tar för mycket. Detta kan inkludera illamående, huvudvärk och diarré. Men du kan få fördelarna med högre doser av koffein genom att ta två mindre portioner av ett pre-workout som innehåller koffein. Detta kommer också att hjälpa dig att undvika kostnaden för ett exklusivt PWO två gånger om dagen.

Ska du ta två mindre portioner av samma PWO eller ska du byta till en annan pre-workout för eftermiddagsträningen?

Det beror på. Vissa pre-workouts innehåller ingredienser som är avsedda att användas tillsammans. Till exempel är en pre-workout som heter Compound en populär kombination av BCAA, kreatin, arginin och agmatin. Att ta två portioner av detta före träningspasset skulle inte vara idealiskt eftersom du skulle överdosera några av de viktigaste kreatiningredienserna. I sådana här fall skulle det nog vara en bra idé att byta till ett PWO utan kreatin.

Andra pre-workouts kan ha doser som är mycket större än 1 portion. Till exempel kan Human Growth Hormone booster-tillskott innehålla upp till 40 mg melatonin. Det är mer än de flesta människor behöver på en dag – än mindre i en enda portion av en PWO! Så dessa kosttillskott säljs ofta i 2- eller 3-dosförpackningar. Detta gör dem perfekta att dela upp dem till två tillfällen med 1 dos vardera.

Är det säkert att ta en PWO två gånger om dagen?

Som vi nämnde kan vissa personer uppleva vissa biverkningar om de tar högre doser före träning två gånger om dagen. Vanliga biverkningar inkluderar illamående, magsmärtor och huvudvärk. Så om du vill ta en högdos före träning två gånger om dagen, se till att äta innan eller medan du tränar. Detta kommer att hjälpa till att minska huvudvärksymtomen.

Det är också viktigt att komma ihåg att vissa PWOär utformade för att användas dagligen. Detta innebär att föreningarna är lägre doser men du kommer att ta dem flera gånger per dag flera dagar i rad. Till exempel kan vissa 1-dags muskelbyggare innehålla 5-7 gram kreatinmonohydrat. Detta är en måttlig dos för en enda dag, men när du tänker på att du kommer att ta denna dagligen i 4 eller fler dagar, blir den totala dosen mycket högre.

Detta kan potentiellt bli farligt och det kan leda till muskelkramper, ökad ömhet och risk för skada. I fall som detta, återigen, skulle det vara bättre att hitta en pre-workout som är designad för att användas en gång om dagen och sedan planera dina träningspass runt den tid produkten är avsedd att tas.

Är det säkert att kombinera PWO med andra kosttillskott?

Ja och nej. Det beror verkligen på vilka kosttillskott du tar och hur många doser av varje du tar per dag. Om du till exempel tar en PWO med koffein kan du riskera att höja din puls för högt. Detta gäller även om du tar en lägre dos före träning. Så det är bäst att ta ditt kreatin och ditt PWO separat och sedan lägga till kaffe (eller annan koffeinkälla) till din träningsdryck.

Å andra sidan, om du tar ett beta-alanintillskott utöver din PWO, kommer du att få några potentiella biverkningar som stickningar och klåda. Dessa är ganska sällsynta, men de kan vara irriterande om du inte är beredd på dem. Av denna anledning är det bäst att du tar din pre-workout- och BCAA-produkt vid olika tidpunkter på dagen.

Slutsats

Som du kan se finns det verkligen ingen bra anledning att ta flera doser av ett PWO på en gång. I vissa fall kan det till och med vara skadligt för dina hälsa och träningsmål. Så vad är det bästa sättet att få ut det mesta av dina träningspass?

  • Planera dina träningspass kring den avsedda dosen av din pre-workout-produkt.
  • Ta kreatin (eller annan muskelbyggande förening) separat till din PWO.
  • Om du vill öka energinivåerna, överväg att lägga till koffein eller kaffebönor till din drink före träningen.
  • Ta din PWO minst 30 minuter innan du beger dig till gymmet.
  • Ta dina pre-workouts endast en gång om dagen.
  • Försök att inte dubbla upp stimulansbaserade ingredienser som koffein och DMAA

Om du vill träna två gånger om dagen kan du ta ditt PWO en gång eller dela upp det i två doser. Kom bara ihåg att ta allt ordentligt för att säkerställa din säkerhet och framgång i gymmet.

Om du följer dessa tips kommer du att vara säker på att få ut det mesta av dina kosttillskott före träning – utan att riskera att skada dig eller lida av skakningar. Och det är definitivt en bra sak!