Hur mycket laktos innehåller vassleprotein?

Vassleprotein är ett populärt tillskott bland idrottare och kroppsbyggare. Det är ett högkvalitativt protein som är lättsmält och har en hög koncentration av grenade aminosyror (BCAA), som är avgörande för muskeltillväxt och återhämtning. Vassleprotein är också en av de få källorna till laktoferrin, ett protein med potenta immunförstärkande egenskaper. Men har vassleprotein laktos?

Svaret är ja, vassleprotein har laktos, men bara i små mängder.

Innehåller vassle laktos?

Vassle innehåller väldigt lite laktos. Faktum är att mängden laktos i vassle är tillräckligt liten för att personer med låg till måttlig laktosintolerans tenderar att tolerera vassle bra.

En studie fann att vassle innehåller mellan 0,2 till 0,4 gram laktos per procent mjölkprotein. Det betyder att en portion på 30 gram vassleproteinpulver som innehåller 80 viktprocent protein skulle ha ungefär 0,12 gram laktos.

Observera att detta beror på tillverkningsprocessen för vassleproteinpulvret. Vissa märken lägger till laktoferrin under tillverkningsprocessen för att förbättra smaken och lägga till ytterligare näringsämnen. Detta kommer att öka mängden laktos i pulvret.

Laktos är ett socker som finns i mjölk och mjölkprodukter. Personer med laktosintolerans kan inte brya ner laktos ordentligt. Detta orsakar symtom som uppblåsthet, kramper, diarré och illamående efter att ha ätit mat eller dryck som innehåller laktos. Personer med låg till måttlig laktosintolerans kan smälta små mängder laktos utan besvär.

Vassleprotein är ett extremt effektivt proteintillskott för personer som vill bygga muskler. Det finns i tre former:

  • vasslekoncentrat
  • vasslehydrolysat
  • vassleisolat

Varje form bearbetas på olika sätt, vilket påverkar vissa av proteinets egenskaper och dess laktoshalt. Men oavsett vilken form du väljer är vassleprotein ett av de snabbaste sätten att få muskler.

Kan man ha vassle om man är laktosintolerant?

Ja, det kan du med största sannolikhet. Personer med låg till måttlig laktosintolerans kan säkert konsumera vassleproteinpulver som innehåller små mängder laktos.

Eftersom alla är olika, kan vissa personer med laktosintolerans inte tolerera vassleproteinpulver.

Beroende på dina symtom och mängden laktos du äter i andra livsmedel, kanske du kan få små portioner vassleprotein utan några obehag.

Olika typer av vassleprotein har också olika mängd laktos. Kontrollera förpackningen för att se hur mycket pulvret du väljer innehåller.

Vissa vassleproteiner, som vassleisolat och hyrolyserat, har nästan ingen laktos. Dessa är de bästa alternativen för personer med svårare laktosintolerans. Om du är laktosintolerant kanske du vill hålla dig borta från vasslekoncentrat.

I ett vanligt vassleprotein (koncentrat) innehåller en skopa cirka 0,02 g laktos.

Om du upplever milda till måttliga symtom efter att ha intagit mejeriprodukter, bör du bekvämt kunna ta vassleprotein utan några allvarliga konsekvenser.

Hur mycket laktos är det i vassleproteinpulver?

Som vi nämnde ovan beror mängden laktos i vassleproteinpulver på vilken typ du väljer. Här är lite information om de tre typerna av vassleprotein så att du kan fatta ett välgrundat beslut.

För dig som är laktosintolerant är vassleisolay and vasslehydrolysat de säkraste valen för att slippa biverkningar.

Vasslekoncentrat

En portion vassleproteinkoncentrat innehåller ca 20 g protein och ca 1-3 g fett. Den innehåller också cirka 1-3 g kolhydrater, vilket inkluderar 1-3 g socker. Det består oftast av ca 1 g laktos.

Denna typ av pulver är ett bra alternativ för den budgetmedvetna konsumenten, eftersom det är den billigaste formen av vassleprotein. Det är också ett bra val för nybörjare, eftersom det är billigare än andra former av vassle och innehåller mer grenade aminosyror (BCAA). 

Vassleisolat

En portion vassleisolat innehåller cirka 25 g protein, 0 g fett och mindre än 1 g kolhydrater (inga sockerarter eller kolhydrater). Isolat är den renaste formen av vassle, med de flesta fetter och kolhydrater borttagna. De har också den högsta koncentrationen av protein och den lägsta koncentrationen av laktos. En skopa vassleisolat innehåller mindre än 0.1g laktos.

Isolat är ett bra val för idrottare som vill ha en smal kropp eller för viktminskning. De är också ett bra alternativ för personer med känsliga magar.

Vasslehydrolysat

Liksom koncentrat och isolat innehåller hydrolyserad vassle ca 25 g protein per portion (en skopa). Den innehåller också 0 g fett och 1 g kolhydrater (beroende på märke). En skopa hydrolyserad vassle innehåller även det mindre än 0,1 g laktos.

En av fördelarna med hydrolyserad vassle är att den är lättsmält och kan hjälpa till att förbättra kroppens immunsvar.

Vilket proteinpulver är bäst för laktosintolerans?

Vassleisolat och hydrolyserad vassle är de bästa alternativen för personer med laktosintolerans. Vi rekommenderar att du kollar den här listan över de bästa laktosfria proteinpulvren.

För personer med mjölkallergier och svår laktosintrolerans kanske vassle inte är det bästa alternativet. De bästa alternativen är äggprotein eller ett växtbaserat alternativ.

Växtbaserade proteiner

Laktosfria växtbaserade proteinpulver inkluderar soja, ris, hampa och ärter. Vart och ett av dessa alternativ ger ett komplett protein och innehåller ingen laktos. Kolhydraterna i dessa pulver kommer mestadels från fibrer, så de är en utmärkt näringskälla för idrottare som vill förbättra sin återhämtningstid.

Om du använder ett växtbaserat proteinpulver, vill du se till att märket du väljer är fritt från tillsatta sockerarter och andra ingredienser som artificiella smakämnen eller färgämnen.

Kolla in det här inlägget för att hitta de bästa veganska proteinpulver.

Äggproteinpulver

Äggprotein är ett annat bra alternativ för personer med laktosintolerans eller mjölkallergier. Liksom soja-, ris- och ärtprotein ger äggprotein ett komplett protein utan mejeriprodukter. Kolhydraterna i äggprotein kommer till största delen från socker, så du bör välja ett märke som inte har tillsatt socker.

Den är lättsmält och smaken är mer tilltalande än växtbaserade proteiner. Smaken kan vara nära den hos mejeriprotein.

Kolla in vårt inlägg för att se vilka som är de bästa äggproteinpulver.

FAQ

Vilka är fördelarna med att ta proteinpulver?

Det finns många fördelar med att lägga till protein i din kost. Här är några av fördelarna med att ta proteinpulver:

  • Ökar ämnesomsättningen
  • Bygger och underhåller muskler
  • Minskar sug och aptit
  • Hjälper till att minska kroppsfettet

Finns det några biverkningar av att ta för mycket protein?

Ja, ja det finns. Om du tar mer protein än vad din kropp kan använda kommer du att omvandla det proteinet till fett och överskottet av kalorier kommer sannolikt att leda till viktökning. I allmänhet bör kvinnor sikta på 60-80 gram protein per dag och män bör sikta på 80-100 gram per dag. Denna mängd kan enkelt tillgodoses genom kosten enbart, utan behov av tillskott.

Hur mycket protein ska du ta på en dag?

Medan 0,8-1,2 gram protein per kilo kroppsvikt per dag är en vanlig rekommendation, verkar denna riktlinje vara mer relevant för uthållighetsidrottare. Ny forskning tyder på att 1,4-2,0 gram protein per kg kroppsvikt är mer fördelaktigt för den genomsnittliga styrketräningsidrottaren.

Slutsats

Oavsett om du har allergi mot mejeriprodukter eller inte, kan proteinpulver vara ett fördelaktigt tillskott till din kost.

Om du är mild till måttlig laktosintolerant, sikta på ett vassleproteinpulver. Det säkra valet är att använda ett vassleisolat eller hydrolysat.

Om du är allvarligt laktosintolerant eller har en mejeriallergi sträva efter ett växtbaserat alternativ eller ett äggprotein.

Nur är det dags att aktivera dig och börja njuta av fördelarna med protein!