Varför innehåller proteinpulver så mycket natrium?

Om du är en fitnessentusiast är chansen stor att du har stött på proteinpulver någon gång. Det är ett populärt tillskott som människor använder för att bygga muskler och gå ner i vikt. Men om du tittar närmare på näringsdeklarationen kanske du märker att proteinpulver kan innehålla mycket natrium. Så varför finns det så mycket natrium i proteinpulver?

Snabb sammanfattning

  • Ett ärtproteinpulver har högre natriumhalt än andra kosttillskott.
  • Ris och vassleprotein är ett bättre val natriummässigt.
  • Kosttillskott kan innehålla andra riskabla kemikalier och tillsatser.
  • Satsa på gör-det-själv-shakes och proteinrik mat om du misstänker att ett tillskott skadar din hälsa.

Vad är natrium?

Natrium är ett viktigt mineral som våra kroppar behöver för korrekt hydrering, nervfunktion och muskelsammandragning. Däremot kan för mycket natrium leda till högt blodtryck, vilket är en riskfaktor för hjärtsjukdomar. Livsmedelsverket rekommenderar att vuxna inte konsumerar mer än 2 400 milligram natrium per dag. Så om du använder proteinpulver som tillskott är det viktigt att vara medveten om hur mycket natrium du får från det.

Proteinpulver tillverkas vanligtvis av vassle eller kasein, som båda är mejeriprodukter. Mejeriprodukter är naturligt höga i natrium. Så när dessa produkter bearbetas till pulverform koncentreras natriumhalten. Vassle och kasein innehåller ändå inte jättemycket natrium, speciellt inte om man jämför med ärtprotein.

Vissa proteinpulver innehåller även tillsatt salt, vilket ytterligare kan öka natriumhalten. Om du väljer ett tillskott med salt tillsatt, se till att kontrollera etiketten för natriumhalten. Medan vissa pulver är höga i salt är andra låga. Så om du försöker undvika för mycket natrium i din kost, kanske du vill välja en produkt som har låg salthalt.

Varför innehåller proteinpulver så mycket natrium?

För de flesta människor kommer den huvudsakliga källan till natrium i deras dieter från bearbetade och förpackade livsmedel. Dessa livsmedel har ofta tillsatt salt och andra kemikalier för att förbättra smaken och förlänga hållbarheten. Proteinpulver är ett av få kosttillskott som är lättillgängligt. För att konkurrera med förpackad mat kan proteinpulvertillverkare lägga till högre halter av natrium och andra näringsämnen till sina produkter. Detta kan leda till hög natriumhalt mitt i annars friska shakes.

För inte så länge sedan marknadsfördes proteinpulver som viktminskningshjälpmedel. Trots nuvarande rekommendationer har vissa produkter fortfarande högt kaloriinnehåll, högt kolhydratinnehåll som kan utsätta dig för risk för diabetes. Kalium och kalcium tillsätts ofta för att motverka de höga socker- och natriumnivåerna. Men dessa mikronäringsämnen gör inte tillräckligt för att göra dessa produkter riktigt hälsosamma.

Alla proteinpulver är inte likadana. Till exempel innehåller ärtprotein väldigt mycket natrium jämfört med vanligare alternativ som vassle och kasein. Du kanske vill läsa etiketten och välja en produkt som har en lägre natriumhalt.

Hur mycket natrium är säkert?

Den nordiska nutritionsrådet rekommenderar att vuxna inte ska konsumera mer än 6 g salt per dag, vilket motsvarar 2,4 g natrium per dag. Mängden salt  är 3-4 g för barn 2-10 år. Människor som löper hög risk för hjärtsjukdom eller diabetes bör sträva efter att äta mindre än 2 gram natrium per dag. Som jämförelse kan en portion proteinpulver innehålla allt från 0,2 g till 2 g salt per portion.

Hur kontrollerar man hur mycket natrium ett proteinpulver innehåller?

Natrium är vanligtvis listat som en del av näringsfaktamärkningen för förpackade livsmedel. Proteinpulver som marknadsförs som hälsosamma eller naturliga måste inkludera denna information på sina etiketter. Även om proteinpulver är ett livsmedel, inte ett kosttillskott, behöver det inte uppfylla samma märkningsregler. Proteinpulvertillverkare behöver inte publicera mängden natrium i sina produkter.

Med detta sagt kan du använda metoden som används för att kontrollera natrium i andra livsmedel för att bestämma mängden - om det finns någon - i proteinpulver. Leta först efter näringsfakta-etiketten på förpackningen. Om produkten har en, kommer milligram natrium att listas direkt efter det totala antalet kalorier och före det totala antalet kolhydrater.

Andra risker förknippade med proteintillskott

Proteintillskott är inte bara höga i kalorier, kolhydrater och natrium. De är också höga i protein, ett näringsämne som din kropp behöver. Vissa proteinpulver är fyllda med kompletterande aminosyror. Dessa kan vara fördelaktiga när de tas i lämpliga mängder. Men överskott av aminosyror kan sätta din kropp under stress.

Förutom aminosyror är proteintillskott ofta fyllda med ingredienser som inte är naturliga. Dessa kan inkludera kemikalier och konstgjorda sötningsmedel som sukralos. Istället för att använda dessa produkter för att smaksätta dem, lägger tillverkare ofta till extra sockerarter för att ge en söt smak. Dessa extra sockerarter är också ohälsosamma.

Även ekologiska proteinpulver innehåller ofta tillsatser för att förbättra smak, konsistens och hållbarhet. Ta dig tid att läsa ingrediensetiketter och överväg att ställa frågor till proteinpulvertillverkare om ingredienserna de använder. Tillskottsindustrin är i stort sett oreglerad, så det finns inget krav på företag att avslöja sina ingredienser.

Den goda nyheten är att långsam, stadig viktminskning kan hjälpa dig att nå dina hälso- och träningsmål. Även om du går upp i vikt i långsam takt, förbättrar du fortfarande din hälsa. Så länge du upprätthåller en hälsosam livsstil - äta en hälsosam kost och få tillräckligt med motion - kan du uppnå dina viktminskningsmål.

Bör du oroa dig för natrium i proteinpulver?

Generellt sett finns det ingen anledning att oroa sig. Du bör bara vara orolig om du konsumerar mycket ärtproteinpulver.

Och även med ärtprotein behöver du konsumera mycket. Två skopor ärtprotein innehåller fortfarande mindre natrium än en matsked salt.

Den genomsnittliga personen behöver begränsa sitt natriumintag. Detta beror på att för mycket natrium kan orsaka högt blodtryck, vilket i sin tur kan öka risken för hjärtsjukdomar och stroke.

De flesta människor äter för mycket salt, inte bara natrium, så det är viktigt att titta på innehållsförteckningens mätvärde för natrium och/eller salt.